Forbo Flooring firar 150 år med linoleum

Forbo Flooring firar 150 år med linoleum

För Forbo Flooring blir 2013 ett år värt att fira. Det har då gått 150 år sedan Frederick Walton 1863 ansökte om patent på industriell tillverkning av golvbeläggningar av linoleum.

Linoleum uppfanns år 1860 av Frederik Walton i den skotska byn Nairn. Men det skulle ta ytterligare tre år innan man kunde tillverka linoleum. Tillverkningspatentet utgör själva grunden för linoleum som golvbeläggning. I dag sker tillverkningen av Forbo Floorings linoleum, som under varumärket Marmoleum är världsledande i denna särskilda kategori av halvhårda golv, i holländska Assendelft och i skotska Kirkcaldy/Nairn.

En genialisk uppfinning
Om linoleum hade uppfunnits idag skulle det med säkerhet ha setts som en revolution inom golv. Dess förmåga att på en och samma gång vara marknadens mest hållbara halvhårda golv, ha den lägsta totala investeringskostnaden och golvbranschens bästa miljöprofil, gör det helt unikt.

En naturprodukt
Marmoleum är en naturprodukt som till 97 % tillverkas av naturliga råvaror, av vilka 72 % är snabbt förnybara i naturen och 43 % är återvinningsbara. Detta gör det till den mest hållbara golvbeläggningen, och till det golv som i och med att det är så lättskött har den lägsta totala investeringskostnaden.

Det är ett golv med ett fantastiskt arv, som knyter samman produkten med samtliga viktiga arkitekturtrender under de senaste 100 åren. Det återfinns i en mängd funktionella byggnader världen över, inom vitala samhällsfunktioner som skola och sjukvård. Marmoleum har genom åren lagts in i en mängd sjukhus, äldreboenden, skolor och daghem över hela världen. Men dessa är inte de enda branscher där man stöter på Marmoleum. Det rika urvalet av färger, dess hållbara egenskaper samt att materialet är så lättskött gör Marmoleum till en uppskattad produkt bland arkitekter, fastighetsförvaltare, byggherrar och slutanvändare, som även använder produkten i hemmet eller i detaljhandeln, på kontor samt hotell- och fritidsanläggningar världen över.

En ny kollektion
Som en del av linoleums 150-årsjubileum kommer Forbo Flooring att lansera en helt förnyad kollektion – "Den nya generationen linoleum". Ett högprestandagolv med Topshield2 ytbehandling i en mängd varianter, till exempel rullvara, plattor och akustikgolv. Kollektionen kommer att introduceras med fyra designriktningar, Marbled, Linear, Patterned and Solid. Det nya kollektionen kommer att lanseras på marknaden i början av 2013. Mer information återfinns inom kort på www.forbo-flooring.se.

För mer information om Forbos linoleum kontakta produktchef Ola Wiklund på Mail: ola.wiklund@forbo.com eller Tel: 031-892095.