Forbos nya våtrumskollektion tar spaet in i badrummet

Forbos nya våtrumskollektion tar spaet in i badrummet

Med en mängd olika naturinspirerade golvmönster, väggar och bårder tar Forbo Floorings nya våtrumskollektion den genuina spakänslan hela vägen in i badrummet. Spirit of Spa, som samlingen kallas, består av totalt 69 rogivande delar. – Enklare än såhär har det aldrig varit att skapa sitt alldeles egna hemmaspa, säger Birgitta Hallin, Produktchef på Forbo Flooring.

När man talar om spa rör sig tankarna lätt till lyxiga kurorter, varma bad och härlig avkoppling – ofta omslutet i en harmonisk naturnära miljö. Denna atmosfär blev startskottet för Forbos designavdelning då man 2011 började ta fram en helt ny våtrumskollektion med förmågan återskapa den behagliga spakänslan i det egna badrummet. Resultatet blev samlingen Spirit of Spa, som förutom Forbo Floorings kärnprodukt golv kommit att omfatta både väggmönster och ett flertal bårder. Sammantaget ingår 69 olika delar i kollektionen, något som ger enorma variationsmöjligheter.

– Naturen har alltid varit en outtömlig inspirationskälla för mig, vilket märks på kollektionens bredd. Olika träslag ger en varm lugnande känsla och en vacker kontrast mot andra material som mineraler och stenar. Spirit of Spa är noga utformat för att alla delar ska passa ihop och uppmuntra till egna kreativa favoritkombinationer, säger designern Ludovic Locquy på Forbo Flooring.

Förutom att skapa en inbjudande atmosfär gör Spirit of Spa det extra lätt att slappna av i badrummet av ytterligare tre anledningar. För det första blir priset bara en femtedel jämfört med kakel och klinkers, och det inbyggda tätskiktet gör installationen betydligt smidigare. För det andra är våtrumsplast är det i särklass tryggaste materialet i bad- och duschrum för att undvika fuktskador och man har hela tiden full överblick över tätskiktet. Till skillnad från klinkergolv där läckor kan uppstå utan att de blir synliga för ögat. Och, till sist: hygienaspekten.

– Plasten är extremt tålig och de få skarvar som finns har svetsats ihop med högsta precision. Det innebär en i det närmaste helt slät yta, vilket är optimalt ur hygiensynpunkt. Torka av vid behov och mattan håller sig fräsch i många många år, säger Birgitta Hallin.

Detta är nya Spirit of Spa

• Våtrumskollektionen som gör det enklare än någonsin att skapa sitt eget hemmaspa.
  • Spirit of Spa-våtrumsmattorna har inbyggt tätskikt, vilket gör installationen snabb och enkel.
  • Kollektionen innehåller 29 olika väggalternativ, 24 olika golvmönster och 16 olika bårder.