Premiär för nya Ford Transit på mässan i Birmingham – kompakt skåpbil kompletterar Transit-serien

• På mässan Birmingham CV Show gör Ford Transit Courier sin världsdebut, vilket utgör det sista steget i företagets förnyade program med transportfordon. Transit-serien omfattar nu fyra nya modeller, och Ford räknar med en försäljningsökning på mer än 50 procent fram till år 2016.
  • Nya Transit Courier – som blir seriens enklaste modell – erbjuder klassledande lastutrymme, driftkostnader och säkerhetsfunktioner i en kompakt och prisvärd förpackning.
  • Nästa generations Transit Connect bjuder på klassledande lastkapacitet samt imponerande bränsleeffektivitet och tillförlitlighet. Bland de många innovativa funktionerna kan nämnas Ford SYNC och active city stop.
  • Också Transit Custom-versionen med högt tak gör debut i Birmingham.
  • Nya Ford Transit i 2-tonsklassen finns i en mängd olika karossutföranden och varianter. Lastkapacitet och ägarkostnader är klassens bästa och fordonet har en exceptionell slitstyrka.

BIRMINGHAM, England, 9 april 2013 – Fords kompakta och effektiva nya van Transit Courier gör idag sin världspremiär på 2013 års Birmingham CV Show. Ford har därmed presenterat samtliga fyra fordon i sin uppdaterade Transit-serie.

Transit Courier – som erbjuder klassledande lastutrymme, driftkostnader och säkerhetsfunktioner – är den minsta medlemmen i den nya Transit-familjen och bildar tillsammans med Transit Connect, Transit Custom och Transit den mest heltäckande Transit-serien någonsin.

”Ford är nu klar med uppgraderingen av sin transportfordonsserie med fyra helt nya, klassledande Transit-modeller för den europeiska marknaden”, säger Barb Samardzich, ansvarig för produktutveckling på Ford Europa. ”Med den nya Transit-serien räknar vi med att årsförsäljningen kommer att öka till 400 000 fordon år 2016, vilket är drygt 50 procent mer än idag.”

Transit Courier börjar säljas under våren 2014, då alla fyra nya Transit-modellerna kommer att finnas tillgängliga ute hos återförsäljarna. I den nya serien ingår även den nya rymliga versionen av Transit Custom med högt tak – den gör också debut på mässan i Birmingham.

Två andra modeller i Fords förnyade utbud av transportfordon är nya Fiesta Van och nya Ranger, som vunnit utmärkelsen International Pickup Award 2013 och visas upp vid sidan av Transit-modellerna i Birmingham.

Nya Transit Courier

Nya Courier utgör ett viktigt utvecklingssteg för Transit-serien, som för första gången utvidgas till segmentet för kompakta skåpbilar.

Transit Courier, som bygger på Fords globala B-segmentsplattform, har en klassledande lastvolym på 2,3 m3 (enligt SAE) med en hel mellanvägg som standard och en totallängd på 4,16 meter. Modellen är smidig att köra och manövrera, precis som man kan förvänta sig av ett kompaktfordon.

Lastutrymmet bjuder på klassens bästa egenskaper och funktioner, till exempel följande:

• en största lastlängd på golvnivå på 1,62 meter
  • skjutdörrar på sidorna bak ger smidig tillgång till lastutrymmet
  • stålmellanvägg i full höjd och bredd (med glas eller inte), som fullt ut uppfyller DIN- och ISO-normerna för lastsäkring
  • fällbar nätmellanvägg som tillval och fällbart passagerarsäte som ger plats åt extra lång last, med den klassledande maximala lastlängden på 2,59 meter
  • sex stycken lastfästpunkter (uppfyller DIN och ISO), inklusive fyra sidomonterade fästpunkter som håller golvytan fri
  • flera förinstallerade fästpunkter i karossen för montering av hållare eller ramverk
  • extra ljusstark LED-belysning av lastutrymmet som tillval

Med sin generösa lastvolym och största lastkapacitet på 660 kg kan Transit Courier hantera en rad olika typer av last och utrustning, däribland en vanlig EUR-pall. Kombi-versionerna har flexibla baksäten som kan fällas ned 60/40 med en mekanism för framfällning/hopvikning som ger extra mångsidighet och gör att bilen kan användas både kommersiellt och privat.

”Med 10 procent större lastvolym och golvyta än de närmaste konkurrenterna innebär nya Transit Courier att Ford höjer ribban i segmentet kompakta skåpbilar”, säger Samardzich. ”Det här är en snygg, praktisk och prisvärd van med en smidighet och exceptionellt låg ägandekostnad som företagen kommer att uppskatta.”

Till Transit Courier kommer kunderna att kunna välja mellan högeffektiva diesel- och bensinmotorer med klassledande bränsleekonomi. Det automatiska start-stoppsystemet erbjuds på alla enheter. Kunderna kan välja mellan Fords 1,5-liters (75 hästkrafter) and 1,6-liters (95 hästkrafter) Duratorq TDCi-dieselmotorer och den enastående 100-hästars EcoBoost-bensinmotorn på 1 liter, utnämnd till International Engine of the Year 2012.

Transit Courier har fått ett elegant yttre präglat av dynamiken i Fords globala designspråk med starkt uppåtgående axellinje, smäckra strålkastare och lätt igenkännliga och högt placerade grill. Slagtåliga stötfångare och sidoskyddslister ger extra skydd och minskar reparationskostnaderna.

Det finns gott om smarta förvaringslösningar i kupén, t.ex. en extra stor mittkonsol där man får plats med A4-dokument och en mindre dator. Det finns också förvaring i taket och en låda under förarsätet. Tack vare en smart dockningslösning i mitten av instrumentpanelen kan man förvara, koppla in och ladda mobila enheter, t.ex. telefoner och GPS:er.

Tourneo Courier kommer att säljas med tillval som Ford SYNC med nödhjälpsfunktion, Ford SYNC AppLink, bakåtriktad kamera, EasyFuel, hastighetsbegränsare och standard-ESC (elektronisk stabilitetskontroll). Dessutom finns klassledande säkerhetsfunktioner som sidokrockkuddar i brösthöjd, krockgardiner, krockkuddar i knähöjd och bältespåminnare i det bakre baksätet i versionen Kombi.

Nya Transit Connect

Nya, snygga Ford Transit Connect sätter nya standarder i fråga om lastkapacitet, ägandekostnader och pålitlighet. Transit Connect finns med kort (L1) eller lång hjulbas (L2) och har ett rymligt och praktiskt lastutrymme på 3,0 respektive 3,7 m3 (enligt SAE) och en största last på 1 000 kg. Modellen kan fås i varianterna Van (skåpbil), Double-Cab-in-Van (dubbelhytt) och Kombi.

Smart design och teknik gör att Transit Connect fått en klassledande lastförmåga. En lastgenomföring i mellanväggen och ett fällbart passagerarsäte möjliggör säker hantering också av långa laster (upp till 3,0 meter i L1 och 3,4 meter i L2). Det dubbla och fällbara passagerarsätet i skåpbilsmodellerna ger plats åt tre passagerare i hytten.

Modellerna Kombi och Double-Cab-in-Van har sittplatser för fem personer (sju personer i modellen L2 Kombi) med flexibla baksäteskonfigurationer och en flyttbar nätmellanvägg. L2-modellen har en unikt, hopfällbart säte som optimerar lastutrymmet från de främre passagerarsätena bakåt så att den kan rymma laster på upp till 2 meter.

Målet för nya Transit Connect är klassens lägsta bränsleförbrukning som innebär en 30-procentig förbättring jämfört den nuvarande modellen. Dessutom har ägandekostnaderna minskat tack vare mindre underhåll och lägre reparationskostnader med utökade serviceintervall.

Modellen erbjuds med 1,6-liters Duratorq TDCi-diesel på 75, 95 eller 115 hästkrafter och 1,0-liters EcoBoost-bensinmotorn på 100 hästar plus en version av den uppmärksammade 1,6-liters EcoBoost-motorn med sexväxlad automatåda Bland de Ford ECOnetic-tekniker som minskar bränsleförbrukningen kan nämnas aktivt start-/stoppsystem och aktivt grilljalusi.

I motsats till många av konkurrenterna som testas som passagerarbilar har nya Transit Connect genomgått Fords extremt tuffa testprogram för transportbilar som innebär hundratusentals mil av krävande testning i laboratorier, på testbanor och hos kundföretag.

Den nya modellen bygger vidare på Transit Connects goda renommé vad gäller säkerheten. Det förbättrade fjärrstyrda låssystemet har nu två kanaler, vilket förstärker säkerheten, och kan anpassas helt efter kundens behov. Dörrlåsen har dessutom försetts med skydd mot borrning och mejsling.

Den nya modellen har fått en elegant kupé med personbilsliknande design och kvalitet, praktiska förvaringslösningar och de senaste förarassistansfunktionerna från Ford och annan avancerad teknik. Transit Connect är det första fordonet i sin klass som kan utrustas med active city stop, däcktrycksövervakning och Ford SYNC med nödhjälp. Modellen börjar levereras från slutet av 2013.

Nya Transit Custom

Den nya entonsmodellen Transit Custom, International Van of the Year 2013, som nu börjar säljas i hela Europa är den första bilen i sitt segment som fått toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester. Ford utökar nu Transit Custom-utbudet med en version med högt tak, som visas för första gången i Birmingham.

Det här ger kunderna 370 mm högre höjd i lastutrymmet och ökar avståndet från golv till tak till 1,78 meter. Modellen med högre tak finns både för SWB- (L1) och LWB-versionen  (L2); den större modellen får därmed ett klassledande maximalt lastutrymme på 8,3 m3. Kunderna kan få det höga taket med samma utbud av fordonsvikter och drivlinor som modellen med standardtak och med karossversionerna van (skåpbil) och kombi. Versionen med högt tak kommer att finnas för leverans under det fjärde kvartalet 2013.

Nya Transit Custom erbjuder klassledande lastkapacitet och innovativa lastrumsfunktioner som mellanvägg med lastgenomföring för extra lång last och (i versionen med lågt tak) ett inbyggt takräcke som kan fällas undan så att man får bättre bränsleekonomi och en totalhöjd som är lägre än två meter (gäller inte 330 GVM-modellerna).

Klassens bästa bränsleekonomi och koldioxidutsläpp från 159 g/km uppnås tack vare den förbättrade 2,2-liters Duratorq TDCi-dieselmotorn med automatiskt start/stopp-system. Ägandekostnaderna sänks ytterligare med hjälp av klassens längsta serviceintervall: 2 år eller 5 000 mil.

Tourneo Custom har de senaste av Fords tekniska funktioner som SYNC, bakåtriktad kamera, accelerationskontroll, automatiskt helljus och förarvarning. Två tekniska funktioner – filbytesvarning och SYNC med nödhjälpsfunktion – har fått så kallade Advanced Awards av Euro NCAP, vilket är första gången för en bil i den här klassen.

Nya Transit

Nya 2-tons Ford Transit, som är den största modellen i den uppdaterade Transit-serien, kommer att lanseras i Europa under våren 2014. Den erbjuder hög kapacitet och mångsidighet på marknaden för medelstora transportfordon. Nya Transit kommer att tillhandahållas i en rad karossutföranden och varianter som Van, Double Cab-in-Van (DCiV; dubbelhytt), Kombi, Kombi Van och Bus – plus versionerna Chassis Cab och Chassis Cowl.

Som skåpbil kommer den att finnas i tre olika längder och två takhöjder med flera bruttoviktsalternativ upp till 4,7 ton. Den praktiska och moderna exteriören döljer ett lastutrymme som uppfyller transportbranschens krav och har samma imponerande lastkapacitet som tidigare. Innovativa funktioner i lastutrymmet gör lastning och lossning lättare och säkrare.

Jämfört med dagens Transit har Ford ökat lastvolymen med runt 10 procent modell för modell. I den största versionen får man plats med hela 15,1 m3 last. Och med nya SuperJumbo Chassis Cab får man plats med flak eller skåp på 5 meter.

Nya Transit ger kunderna sänkta kostnader för underhåll, reparation och försäkringar och har klassens bästa bränsleekonomi som mål. Transit kan fås med den senaste 2,2-liters Duratorq TDCi-dieselmotorn på 100, 125 eller 155 hästkrafter samt en 6-växlad manuell växellåda som standard. Modellen kommer att kunna fås med framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift.

I den helt nya interiören, som har en både snygg och funktionell instrumentpanel, finns en rad smarta lagringslösningar. Hytten är rejält mycket större än föregångarens och har mer axelutrymme och takhöjd samt bättre sikt samt en bekvämare förarställning med en fullt ut justerbar rattstång. Kunden kan välja till en rad avancerade funktioner såsom Ford SYNC med nödhjälp, bakåtriktad kamera, adaptiv farthållare och filbytesvarning.

Precis som Transit Custom och Transit Connect har nya Transit genomgått Fords extremt tuffa testprogram för transportbilar som innebär hundratusentals mil av krävande testning i laboratorier, på testbanor och hos kundföretag. För första gången någonsin kommer den nya 2-tons Transit-modellen att säljas i Nordamerika, där den så småningom kommer att ersätta den framgångsrika E-serien.

* Uppgivna siffror för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är uppmätta i enlighet med de tekniska kraven och specifikationerna den senaste utgåvan av EU-direktivet EG 715/2007. Testresultaten vad gäller bränsleförbrukning kan skilja sig från siffror som bygger på andra beräkningsgrunder i övriga delar av världen.

För pressmeddelanden, tillhörande material och högupplösta bilder och video, besök

www.fordmedia.eu alt http://fiestast.fordmedia.eu/enhanced.htm

Följ oss på www.facebook.com/fordsverige, www.twitter.com/fordsverige
eller www.youtube.com/fordofeurope