Butiken på Förenade Care Månstorps Ängar välkomnades av kunderna.

Butiksinvigning på Förenade Care Månstorps Ängar

På den skånska landsbygden har vård- och omsorgsboendet i Västra Ingelstad invigt sin nya butik. Förenade Care Månstorps Ängar är Sveriges första demensby som är utformad för att ge de boende största möjliga livskvalitet, oberoende och värdighet.

Demensbyn i Vellinge kommun är under uppbyggnad och ett projekt som är klart är den fina butiken där boende kan köpa allt från schampo till gott fredagssnacks. Butikens inredning speglar hur det kunde se ut förr i tiden. Syftet är att de äldre ska ha en möjlighet att uppleva frihet och trygghet medan de lever med sin sjukdom. Att kunna gå själv till butiken som de gjorde tidigare i livet kan verkligen betyda mycket och väcka fina minnen hos många.

– Det var en mycket lyckad invigning som firades med bubbel och tilltugg. Några av kommentarerna från våra boende löd; ”Åh så fint!”, ”Äntligen, som vi väntat” och ”Jag har en inköpslista!”, berättar Helena Anagnosti, Leva Livet Inspiratör på Förenade Care Månstorps Ängar.