Göte Arnskill och Aina Wannehag skålade, åt och umgicks på champagnefrukosten.

- Livet ska vara gott att leva på äldre dagar

Champagnefrukost med bubbel, chokladdoppade jordgubbar, ostbricka och smörrebröd gör succé på Månstorps Ängar i Västra Ingelstad. - Mat är ett fantastiskt sätt att höja livsglädjen och livskvaliteten, säger Sara Carlsson, dietist på Förenade Care.

Förenade Care driver vård- och omsorgsboendet Månstorps Ängar med tillhörande restaurang på uppdrag av Vellinge kommun. Kock och kökspersonal samarbetar med Leva Livet-teamet på boendet för att hitta aktiviteter runt mat som är något naturligt att samlas kring. Det ska vara gott att leva på livets höst och att sätta guldkant på tillvaron förgyller livet.

Den lyxiga frukosten serverades för andra gången och lockade 43 av 56 boende till restaurangen. Extra glädjande var det med de boende som oftast väljer att inte lämna sina lägenheter deltog. Gästerna hade sett fram emot tillställningen. De både köade före och dröjde sig kvar efteråt för att fortsatta prata och umgås. Målsättningen är att champagnefrukost serveras varannan månad och utomhus när vädret tillåter.

Mat och måltider är för de flesta en viktig del av livskvaliteten och handlar även om social samvaro, möten, samtal och njutning. Maten som serveras är näringsrik men för många äldre är aptiten dålig på grund av sjukdomar eller mediciner. Det kan vara svårt att finna matglädjen.

- Vår uppgift är att se vad som kan locka de här äldre personerna att bli sugna. Jag tycker själv att mat är väldigt roligt och det betyder mycket att se att folk får i sig lite extra. Att de mår bra, säger Sara Carlsson.