Foto: David Magnusson, Kommunalarbetaren.

Drottningen certifierade Tyresö och Förenade Care Trollängen

Drottningen Silviahemscertifierade Tyresö som första kommun i landet där samtliga medarbetare inom äldreomsorgen har utbildats i demensvård. Undersköterskan Sofi Strömberg som arbetar på Förenade Care Trollängen var en av dem som fick träffa drottning Silvia vid ceremonin.

Förenade Care utvecklar demensvården på fler av sina vård- och omsorgsboenden och är mycket positiva till kommunens initiativ och satsning på Silviacertifieringen för att uppnå bästa möjliga bemötande och förståelse för demenssjukdomar, att kunna bidra till högsta möjliga livskvalitet för personer med demenssjukdom, oavsett sjukdomsgrad, och deras anhöriga.

– Grunderna är att man lär sig att utgå från den äldres behov och var den befinner sig just då, i sjukdomen och i situationen. Jag tror inte att det finns någon utbildning som ger så konkreta och handfasta förslag på hur man ska bemöta och behandla en äldre med demenssjukdom, säger Aferdita Vrajolli, verksamhetschef på Trollängens äldreboende.

Utbildningen för att bli Silviacertifierad handlar dels om vad som händer i hjärnan vid demens, och dels om hur man ska bemöta de äldre som har demens.

Sofi Strömberg som arbetar som undersköterska på Förenade Care Trollängen tycker att utbildningen har varit till stor nytta i jobbet. – Man har lättare att arbeta tillsammans mot samma mål och kunna hjälpa dem på rätt sätt, säger Sofi Strömberg.

Läs artikel i Kommunalarbetaren om Silviacertifieringen av Tyresö kommun

Stiftelsen Silviahemmet grundades på initiativ av H.M. Drottning Silvia på alla hjärtans dag 1996. Silviasyster- och Silviasjuksköterskeutbildning samt utbildningscertifieringar av hela enheter paras med breddutbildningar i praktisk demensvård för olika personalkategorier inom vården. Silviahemmet strävar efter att aktivt delta i utvecklingen av god vård och omsorg av personer med demenssjukdom och deras anhöriga. Målet med arbetet mot ett certifikat är att införliva ett helhetsperspektiv i vården och omsorgen om de demenssjuka och att stimulera till fortsatt och kontinuerlig kompetensutveckling samt regelbunden reflektion.