Personalen är ett sammansvetsat team där alla bidrar med det de kan för att göra det bästa för de boende.

Kommunal nyfikna på den goda maten och den goda omsorgen

Förenade Care Vilhelms Gård har haft studiebesök av Kommunals Förbundsombudsman Ann Georgsson och Anna Sahlée projektledare på Kommunals Kommunikationsenheten. Ann och Anna var ute och tittade på goda exempel inom äldreomsorgen gällande mat och måltidssituationer. Denna dag var det temalunch Brasilien där kockarna bjöd på brasiliansk gryta och en god kokosefterrätt. ”Resan jorden runt” är något verksamheten har arbetat med i flera år och första fredagen i varje månad upplever de boende mat från jordens alla hörn.

Ann och Anna intervjuade verksamhetschef Nicola Youngman, Kommunals medlemmar undersköterska Susanne Andersson, Maud Rydhester som är ansvarig för dagverksamheten och en av de aktivitetsansvariga samt kockarna Daniel Forsberg och Lisa Glasberg. Fokus låg på mat och måltid samt hur man kommit fram till de fina resultat som Vilhelms Gård har idag. Nicola berättade om en rolig och utmanande resa som började 2011 och vikten av att lägga en stabil grund i botten. Detta har gjorts i form av bra rutiner och att Förenade Cares gedigna kvalitetsledningssystem lever i verksamheten samt att alla yrkeskategorier ser sin del i organisationen.

Alla är lika viktiga i organisationen, om en faller bort haltar verksamheten, oavsett om det är lokalvårdare eller sjuksköterska. Teamet är det viktigaste för att lyckas. Alla stävar åt samma håll och alla deltar med sin specifika profession och med sin kunskap runt mat och måltid. Stor vikt läggs även vid hur maten presenteras för alla sinnen.

Undersköterskorna är de som är fingerspetsarna i verksamheten och som arbetar allra närmast de som bor på Vilhelms Gård. Det är mycket viktigt att de har rätt kunskap och utbildning samt handledning vilket sker löpande för att hålla sig uppdaterad och trygg i sin roll. Genom detta signalerar undersköterskorna i ett tidigt stadium till sjuksköterskan vid förändring/försämring hos de boendena, vilket i sin tur leder till snabba insatser och minska risk för fall, trycksår samt undernäring. Sjukgymnasten deltar med sin yrkeskunskap gällande sittpositioner, muskelstyrka och arbetsterapeuten tar fram rätta hjälpmedel som t.ex. bestick, tallrik med mera för att den boende ska kunna vara så självständig som möjligt, så länge som möjligt.

Ann och Anna från Kommunal lämnade Vilhelms Gård med en mycket positiv uppfattning, vilket ger all personal ytterligare en bekräftelse på deras fantastiska arbete.