Bild: Eleonore och Meseret på Sjöängen med Madeleine Lundström, kvalitetschef.

Uppstart på Björkbacka, Rådmansgatan och Sjöängen i Östersund

Lördagen den 1 oktober övertog Förenade Care driften av tre vård- och omsorgsboenden i Östersund. Uppstartsteamet bestående av verkställande ledningspersonal, verksamhetschef, vårdcontroller, IT-tekniker och marknadsassistent fanns på plats några dagar innan uppstart och förberedde inför en smidig övergång.

Klockan 06.30 välkomnades nya medarbetare som då fick personalkläder, legitimationer och namnbrickor. De boende uppmärksammade mest förändringen på färgen av personalens arbetskläder samt mer aktivitet och nya bekantskaper då uppstartsteamet fördelats på de tre boendena.

Tre undersköterskor från annan verksamhet inom Förenade Care var delaktiga och behjälpliga för omvårdnadspersonalen från tidig uppstartsmorgon samt en vecka framåt. Som brukligt vid uppstart bjöds boende, närstående samt personal på tårta och färska blommor stod på borden.

Med närvaro och engagemang kommer Christer Henriksson, VD, som brukligt att träffa och välkomna all personal vid uppstart/övertagande av ny verksamhet. Inom Förenade Care genomgår all personal ett introduktionsprogram, för att säkerställa att de tagit del av och arbetar i enlighet med verksamhetens uppdrag och mål. En del i programmet är den generella introduktionsutbildningen där VD presenterar företaget och sin funktion. Kvalitetschefen presenterar verksamhetssystemet. Vårdchefen går igenom värdegrunden. Regionchefen informerar om policys och övrigt kopplat till anställningen. Verksamhetschef presenterar avtalet och hur Förenade Care kommer att arbeta efter det som står i avtalet.

Björkbacka ligger i stadsdelen Karlslund. Boendet har 38 lägenheter fördelade på fyra enheter i två olika hus med förbindelse emellan.

Rådmansgatan är beläget inom området Hornsberg på Frösön. Boendet har 34 lägenheter fördelade på fyra enheter och två våningsplan.

Sjöängen är beläget i Lugnviks centrum. Boendet har 20 lägenheter fördelade på tre enheter och två våningsplan.