Förenade Care Liljefors torg 4 vann Guldtanden 2015

Förenade Care Liljefors torg 4 vann Guldtanden 2015

I Uppsala läns landsting blev Förenade Care Liljefors torg 4 årets vinnare av Guldtanden som är instiftat och delas ut av Oral Care, som är Sveriges största mobila tandvårdsföretag med patienter främst inom äldreomsorgen. Syftet med Guldtanden är att på ett unikt sätt uppmärksamma, och uppmuntra, positiva insatser som görs av personal inom äldreomsorgen och delas ut till ett äldreboende i alla regioner/landsting där Oral Care är verksamma.

Oral Cares personal röstar fram vinnaren bland de 200 äldreboenden som de besöker i länet och motivering för årets vinnare lyder:
”Vi känner oss välkomna när vi kommer hit! Det är ordning och reda på hemmet vilket underlättar vårt arbete. Men framför allt; personalen intresserar sig för det arbete vi utför och visar ett genuint engagemang för de som bor här för att förbättra deras livskvalité.”

Bristande munhygien och dålig kontakt med tandvården ökar riskerna för hjärt- och kärlsjukdomar, lunginflammation och kan leda till problem med allmänhälsan. Riskerna är störst bland sjuka och äldre som är i behov av daglig vård och omsorg. Många av dem får förlita sig på personalen för att klara av sin tandborstning och munhygien. Guldtanden bidrar till att sätta fokus på munhälsan och de insatser som är avgörande för att på bästa sätt bistå dem som inte längre själva klarar av sin munhygien.

Förenade Care AB är moderbolag för vård- och omsorgsverksamheten. Förenade Care ägs av Forenede A/S. Koncernen är familjeägd med ca 8000 anställda. www.forenadecare.com