Win-win när Förenade Care sluter överenskommelse om nyanlända med Arbetsförmedlingen

Vårdföretaget Förenade Care har verksamhet över hela landet. På bilden vårdcentralen Victoria Vård & Hälsa i Malmö.

Vårdföretaget Förenade Care åtar sig i en överenskommelse med Arbetsförmedlingen inom ramen för Sverige tillsammans-initiativet att ta emot minst hundra nyanlända under tre års tid.

– Vi ser arbetet med socialt ansvar som en självklarhet. Vi vill också vara delaktig i att integrera nyanlända genom att ta tillvara deras kompetens. Den behövs ute i arbetslivet. Det är verkligen win-win, säger Robert Wikgren, personalchef.

Vårdföretaget Förenade Cares motto ”Omtanke – Vänlighet – Service” är en ledstjärna som företaget alltid eftersträvar att handla i enlighet med.

– Det definierar vårt bemötande gentemot alla vi möter. Oavsett varifrån man kommer och vem man än är så vill Förenade Care att alla ska känna sig välkomna, säger Mia Palmé, marknadschef, och tillägger:

– Att vår personal bär med sig många olika kulturer är berikande för våra verksamheter. Vi ser därför positivt på att få in nyanlända på Förenade Cares arbetsplatser.

Vill vara en aktiv part

Personalchef Robert Wikgren konstaterar att behovet av utbildad personal inom vårdsektorn är enormt och kommer att öka.

– Sverige tillsammans innebär att vi tar ett ansvar för att fortsätta hålla en god kvalitet inom vården och därigenom är samarbetet med Arbetsförmedlingen en fantastisk möjlighet. Vi vill vara en aktiv part för att hjälpa nyanlända ut på arbetsmarknaden och ta tillvara deras kompetens. Fokus ligger på praktikplatser inom hälso- och sjukvård samt service- och omvårdnadsarbete i våra verksamheter inom äldreomsorg, personlig assistans, sjukvård samt avancerad sjukvård i hemmet.

Påtaglig brist på arbetskraft i vården

Också Annika Pegelow, biträdande marknadschef på Arbetsförmedlingen, ser positivt på samverkan:

– Det finns en påtaglig brist på arbetskraft inom många yrkeskategorier inom vården och stora utmaningar att tillsätta personal. För att klara den framtida kompetensförsörjningen behövs också de nyanländas kompetens. Jag är därför väldigt glad över detta avtal med Förenade Care, eftersom det är en stor aktör inom vården, säger hon.

För information: Annika Pegelow, biträdande marknadschef Arbetsförmedlingen Skåne, 010-486 84 43, Robert Wikgren, personalchef Förenade Care, 040-601 81 00.
Presskontakt: Jonas Hansson, regionkommunikatör, Arbetsförmedlingen, 010-488 42 92.