Årsdagen för protesterna på Bolotnajatorget uppmärksammas med lansering av tidslinje

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2015 16:20 CEST

Idag uppmärksammar vi på föreningen Ordfront årsdagen för protesterna på Bolotnajatorget i Moskva den 6 maj 2012, och lanserar en tidslinje där du kan följa utvecklingen. Mer kring Bolotnaja finns att läsa under “Låt oss snacka Bolotnaja” på föreningen Ordfronts hemsida.

Sedan våren 2014 har föreningen Ordfront drivit kampanjen ”Låt oss snacka Bolotnaja”. Kampanjen följer och rapporterar utvecklingen för ett antal ryska samvetsfångar som greps i samband med en demonstration mot Putins återinvigning som president den 6 maj 2012. Många har dömts till långa fängelsestraff, och en del har fått amnesti. Rättsprocessen för dessa människor har varit långsam, och många har varit frihetsberövade i över två år i väntan på en dom. De ofta hårda domarna har tjänat som avskräckande exempel för dem som fortsätter att kritisera presidenten. Vänner, familj och fångar vittnar om tortyr, grym och omänsklig behandling, om psykisk tvångsvård och förfalskad bevisning.