​Ungern och Sverige, EUs mest extrema motpoler?

​Ungern och Sverige, EUs mest extrema motpoler?

Välkommen till ett samtal om den politiska utvecklingen i Ungern

Ungern och Sverige skulle kunna ses som två av EUs mest extrema motpoler. Men är de det i realiteten?

Under de senaste åren har Ungerns premiärminister Viktor Orbán allt mer stärkt sitt grepp om makten i Ungern. Han har förespråkat en illiberal demokrati och pekar på Ryssland, Kina och Turkiet som förebilder. Vi har kunnat se styret bli allt mer auktoritärt: Meningsmotståndare har rensats ut, grundläggande demokratiska funktioner har underminerats och en rädsla för regeringen har brett ut sig bland oppositionella.

Sverige har en lång tradition av att se sig själv som ett öppet land, välkomnande och storsint. Världens mest jämställda land, har det hetat. Men det finns också högerkrafter i Sverige som hyllar utvecklingen i Ungern. Så pass mycket att SD:s Kent Ekeroth själv migrerade till Budapest i mars. Vad betyder den här utvecklingen för den växande högerradikalismen och hoten mot demokratin, i Sverige och Europa? Går utvecklingen ännu att vända, och vad gör EU?

Joakim Medin är journalist och författare som bevakat Ungern sedan flera år. Under samtalet finns det möjlighet att köpa hans nyutkomna reportagebok. ”Orbánistan: Rädsla och avsky i det illiberala Ungern".

Tid och plats: 13 september kl 17.30 (vi öppnar dörrarna kl. 17.00) på Karlbergsvägen 66A i Stockholm.

Hör av dig till info(a)ordfront.se

Varmt välkommen!