Göteborgstonsättaren Henrik Denerin uruppförs i Tokyo i morgon

I morgon lördag 16 mars uruppförs Göteborgstonsättaren Henrik Denerins stycke Unhörbares hörbar Machen, del 2 i Tokyo av flöjtisten Kazuko Ihara.

– När Kazuko Ihara hörde mitt stycke så beslöt hon sig för att spela det inte bara en gång utan tre gånger samma kväll, berättar Henrik Denerin.

Unhörbares hörbar Machen, del 2 är ett elektroniskt verk som utgör en del av ett större verk. Verket ska bli i minst fyra delar, de kommande två delarna skrivs för solo-flöjt samt för kammarensemble. Denerin skriver just nu även ett stycke för cello, elektronik och live-film tillsammans med den Schweiziska cellisten Moritz Müllenbach och Sydneybaserade Thomas Marcusson. Henrik Denerins Decorated Zither för sex mansröster har valts ut till uruppförande vid ISCM-festivalen i Polen 2014.

Presskontakt: Henrik Denerin, tfn 0739684796, denerin@gmail.comwww.denerin.org

Henrik Denerin, 1978, är född och uppvuxen i Grebbestad men bor nu i Göteborg. Henrik har studerat komposition på Malmö Musikhögskola för bl.a. Luca Francesconi, Kent Olofsson, Rolf Martinsson och Staffan Storm. Han har även studerat komposition i Kürten för Karlheinz Stockhausen samt ett flertal kurser, bland annat Donaueschinger Musiktage studentprogram “next generation” sponsrat av tyska radion Südwestrundfunk. Henrik är medlem i Föreningen Svenska Tonsättare sedan 2011.

Pressbild finns att få via Henrik Denerin.

• Musik

• fst
  • föreningen svenska tonsättare
  • kompositörer