Var femte svensk vill ha hotellrum med kök

Över en femtedel av svenskarna, 21 procent, tycker att det är viktigt att ha tillgång till ett fullt utrustat kök när de är ute och reser. Det visar en ny Sifoundersökning gjord på uppdrag av lägenhetshotellkedjan Forenom.

– Vi ser att efterfrågan på bekväma och funktionella hotellösningar ökar. I alla våra lägenhetshotell, vandrarhem och fristående möblerade lägenheter finns kök. Vårt mål är att våra gäster ska känna sig som hemma, även när de arbetar eller semestrar på annan ort, säger Mats-Erik Lidström, vd på Forenom Sverige.

Mer än var femte svensk, 21 procent, svarar att det är ganska eller mycket viktigt att boendet de bokar till sin tjänste- eller privatresa har ett fullt utrustat kök. 53 procent svarar att det inte är så viktigt och 19 procent anser att det är helt oviktigt.

Forenom hjälper bland annat företag och deras anställda att hitta boenden för korta och långa perioder. Kedjans huvudsakliga målgrupp är företagskunder som stannar en längre tid, men många av gästerna är vanliga turister som besöker exempelvis Stockholm under en helg och önskar full bekvämlighet under sin vistelse.

– Vi erbjuder de bästa delarna av traditionell hotellverksamhet och lägenhetshotell med hemmakänsla. Eftersom det råder brist på bostäder, framförallt i storstadsområdena, underlättar lägenhetshotell vid rekrytering från annan ort, säger Mats-Erik Lidström.

I Sverige finns Forenom i Flemingsberg, Bromma, Solna, Lund, Malmö, Norrköping och Linköping. Bara i Stockholm har Forenom 25 procent av marknaden för fristående lägenheter riktat mot företag. Tidigare i år har Forenom förvärvat Apartment HS, vilket innebär att Forenom kan erbjuda 1 800 olika hotellägenheter eller fristående lägenheter i svenska tillväxtområden, och Sveriges tidigare största lägenhetshotellkedja StayAt, med 700 hotellägenheter i Stockholm och Lund. Förra året öppnade dessutom Forenom Aparthotel Stockholm South i Flemingsberg, med 205 rum.

Fakta: Om Forenom

Forenom hyr ut tillfälliga boenden till företag och privatpersoner. Kedjan erbjuder rum i lägenhetshotell, vandrarhem eller fristående möblerade lägenheter – för både kort och lång tid. Framför allt erbjuder Forenom lösningar för tillfällig arbetskraft från andra delar av landet eller världen och ser till att bostadsbristen inte försvårar företagens möjligheter att rekrytera.

- Marknadsledare i Norden för lägenhetshotell och företagsbostäder sett till nettoomsättning och antal rum.
- Den enda aktören inom långtidsboende som finns i de fyra nordiska länderna Sverige, Finland, Norge och Danmark.
- Har 25 lokalkontor och över 450 anställda.
- Erbjuder över 6 500 lägenheter och rum i lägenhetshotell och vandrarhem liksom fristående lägenheter.
- I alla Forenoms lägenheter och rum finns kök.
- Omsatte 77 miljoner euro 2017.
- I Sverige finns Forenom i Flemingsberg, Bromma, Solna, Lund, Malmö, Norrköping och Linköping.
- Investeringsbolaget CapMan gjorde 2016 en betydande investering i Forenom, vilket har accelererat Forenoms tillväxt- och utvecklingsmöjligheter internationellt.
- Etablerades i Helsingfors år 2000.

Fakta: Om undersökningen

Sifoundersökningen genomfördes under perioden 29 maj till 6 juni 2018. 1 000 personer i Sverige fick följande fråga i en webbaserad enkät: ”Hur viktigt eller oviktigt är det för dig att det boende du bokar till din tjänste- eller privatresa har ett fullt utrustat kök?”

Svaren fördelade sig enligt följande:
Mycket viktigt: 3 procent
Ganska viktigt: 18 procent
Inte så viktigt: 53 procent
Helt oviktigt: 19 procent
Tveksam, vet ej: 6 procent

För mer information, kontakta gärna
Mats-Erik Lidström
Vd Forenom Sverige