Årets Företagare i Stockholms län 2013

Marie Backrud Ivgren, Löfsta Gårdsmejeri i Vallentuna kommun, bytte rymdteknologi mot ett liv bland getter och kor för att tillverka ost. Hennes ostar serveras numera på Stockholms stjärnkrogar och hon har blivit Svensk Mästare i osttillverkning.

Vid Årets Företagargala på Mosebacke fick hon motta beviset på att hon är Årets Företagare i Stockholms län 2013 av landshövding Chris Heister.

På silverplats kom Mikael Särnmark, Särnmarks Assistans AB i Solna och på bronsplats Sverker Backlund, European Drug Testing Service AB på Lidingö.

Juryn hade ett mycket tufft arbete att välja bland Årets Företagare i respektive kommun det senaste året, konstaterar t.f. regionchef Bengt Bengtsson. Det var strid in på mållinjen innan juryn först kunde nominera tre till finalomgången och sedan välja ut vinnaren, som nu går till höstens Sverigefinal i Stadshuset.

-  Alla som blivit Årets Företagare är vinnare och fantastiska ambassadörer för företagandet i Stockholms län.

Juryns motivering för Årets Företagare Stockholms län 2013:

Från en trygg bakgrund som forskare inom Rymdteknologi med hela världen som arbetsfält lämnade Årets företagare Marie Backrud Ivgren i sann entreprenöranda denna trygghet för ett liv bland getter och kor i ett försök att skapa ett lokalt producerande gårdsmejeri.

I kombinationen av akademiker och osttillverkare skapades ett framgångsrikt företag. Idag har Löfsta gårdsmejeri tilldelats flera guldmedaljer och blivit Svensk Mästare i osttillverkning.

Kombinationen, att nischa sig med ost av högsta kvalitet till Stockholms stjärnkrogar och med den egna gårdsbutiken, har gett företaget en fantastisk utveckling. Efterfrågan är idag större än produktionen. Det är ett tydligt bevis för hennes förmåga som entreprenör.

Hon är en mycket gods ambassadör för det småskaliga företagandet.

Läs mer på www.foretagarna.se/stockholmslan om de andra finalisterna  och se bilder från galakvällen.

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vi representerar över 10 000 företagare i Stockholms län inom många olika branscher. Företagarnas uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande. Vårt mål är att Stockholms län ska bli Europas mest företagarvänliga region.