Sänk arbetsgivaravgiften, ta bort sjuklöneansvaret och gör undantag i arbetsrätten. Den uppmaningen kommer från de ägarleda mindre företagen i Stockholm län och Mälardalen. Det visar en färsk undersökning som Företagarna genomfört bland sina medlemmar i Stockholm- Mälardalsregionen. Ett annat stort hinder är svårigheten att hitta lämplig arbetskraft.

-  Det borde vara en väckarklocka för politikerna inför valet 2014 att ge Sveriges jobbskapare bättre villkor, säger Emma Tonnes, regionchef för Företagarna Stockholms län.

Fyra av fem jobb har de senaste decennierna kommit i företag med upp till 50 anställda. De mindre företagen är tillsammans med de anställda de klart största skattebetalarna på kommunal nivå.

Endast ett av tio företag uppger att man inte vill växa eller att svag efterfrågan är ett hinder. Det betyder att det finns en stor potential för att fler ska kunna få arbete.

Det absolut största tillväxthindret för de ägarledda företagen är arbetskrafts-kostnaden. I och med att bristen på kvalificerad arbetskraft är stor, ökar konkurrensen om de välutbildade och de med rätt kompetens. Samtidigt bygger arbetsgivaravgifterna på kostnadsbilden.

-  Vi försöker skapa opinion i riksdagen för att ta bort den delen, som är ren löneskatt (10 procent) för upp till tio anställda i alla företag, säger Emma Tonnes. Det skulle skapa fler jobb i vår region liksom i hela landet.

Tillsammans med ett slopat sjuklöneansvar och ett ökat undantag i LAS för upp till tio anställda skulle stimulera tillväxten enormt i företagen och minska arbetslösheten.

På frågan om vilka de tre största tillväxthindren i Stockholms län är, svarar 51 procent arbetskraftskostnaden (52 procent i Stockholms stad och 53 procent i Uppsala), sjuklöneansvaret 35 procent i länet( 33 procent i Stockholms stad och 34 procent i Uppsala och 38 procent i Uppsala län), och arbetsrätten 32 procent ( 32 procent i Stockholms stad, men bara 19 procent i Uppsala)

Ett stort hinder är också bristen på lämplig arbetskraft på 32 procent i länet och Stockholms stad, medan Uppsala toppar med 41 procent och Uppsala län med 38 procent)

Ett hinder som beror på många andra orsaker, inte enbart på  de tidigare nämnda utan i hög grad på bostadsbrist, bristande kommunikationer i regionen.

-  Problemet med att hitta rätt kompetens och arbetskraft med rätt utbildning är svårt idag för många av våra medlemmar. Och om man hittar rätt person, är det inte säkert att personen kan ta arbetet på grund av man inte hittar bostad i länet, säger Emma Tonnes.

• nyföretagande
  • länsstyrelsen
  • företagarna
  • företagande
  • företag
  • ekonomi
  • affärsverksamhet
  • stockholms län
  • starta eget

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vi representerar över 10 000 företagare i Stockholms län inom många olika branscher, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Företagarnas uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande. Vårt mål är att Stockholms län ska bli Europas mest företagarvänliga region.