Småföretagarbarometern visar att Stockholmsregionen är bland de starkaste i landet

Stockholmsregionen har ännu inte nåtts av den djupa lågkonjunkturen. Trots den kraftiga avmattningen ligger Stockholms län på en topp fyra-placering i Sverige, i sällskap med Jämtland, Uppsala och Gotlands län.

Det framgår av Småföretagarbarometern som offentliggjordes idag, den 28 april.
Småföretagarbarometern är den största undersökningen av konjunktur och tillväxtförutsättningar bland företagare i Sverige. 4 102 slumpvis företagare ingår i undersökningen som görs i samarbete med Swedbank och Sparbankerna.

Inte fler arbetslösa
30 procent av landets småföretagare verkar i Stockholmsregionen. Trots att småföretagskonjunkturen är den lägsta sedan i början på 1990 - talet och att Stockholms län fått ökat antal varsel och konkurser, märker Stockholms län ännu inte av en högre arbetslöshet.
- Att stockholmsområdet inte drabbats hårdare beror på att vi har en stor befolkning och saknar ett dominerande företag som hela regionen är beroende av. I Stockholm finns också flest tjänsteföretag och dessa nås av en lågkonjunktur senare än industriföretag, säger Per - Erik Eriksson, regionchef Företagarna Stockholms län.

Uppåt om ett år
Småföretagarbarometern visar också att efterfrågan på företagens varor och tjänster är så svag att inte ens hälften av företagen i Sverige jobbar för full kapacitet. Det gör att risken för uppsägningar är stor, men detta har alltså ännu inte slagit igenom i Stockholms län.
- I undersökningen pekar företagarna i Stockholms län på att konjunkturläget kommer att vända uppåt igen nästa år, våren 2010, säger Per - Erik Eriksson.
Mats Helenius, marknadschef Företag, region Mälardalen, ger småföretagarna följande råd:
- Putsa på affärsmodellen och sitt inte stilla och vänta. Det gäller att hitta nya möjligheter för sitt företag. Vänta inte för länge med att ta kontakt med din bank, säger han och framhåller vikten av att företagare har ett nära samarbete med sin bank.

Nätverka mera

- Vi tror också mycket på att intensifiera sitt nätverkande. Den 13 maj arrangerar vi Businessdating i Södertälje. Då får nyanlända som vill starta företag och etablerade svenska företagare möjlighet att tillsammans diskutera affärsnytta och globala affärsideer, säger Per - Erik Eriksson.

För mer information kontakta gärna:
Per - Erik Eriksson, regionchef  Företagarna Stockholms län,
Mobil: 070 - 10 70 000