Efterlyses: Mindre käbbel och mer småföretagarpolitik

Under partiledardebatten i SVT:s Agenda på söndagskvällen diskuterades en rad aktuella samhällsfrågor, som vård, skola och brottslighet. Men företagens förutsättningar diskuterades knappt överhuvudtaget, något som Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg ser som både beklagligt och oroväckande.

Trots att den svenska ekonomin går på högvarv med högkonjunktur finns flera orosmoment:ökad protektionism, politisk oro och instabilitet, och inte minst den skriande kompetensbristen som ställer Sverige och småföretagen inför stora utmaningar i form av hämmad tillväxt och anställningar som inte blir av.

- För svensk del är de största problemen företagens fortsatta svårigheter att hitta lämplig kompetens, samt tudelningen på arbetsmarknaden. Stora grupper står idag utanför arbetsmarknaden, utbildning är en väg framåt, men det räcker inte. Alla vägar in på arbetsmarknaden måste öppnas så att nyanlända verkligen får en chans att integreras på arbetsmarknaden och i samhället, säger Daniel Wiberg.

Ett grundläggande problem är att förutsättningarna för Sveriges tillväxt och välfärd ofta tas för givna, påpekar han. Frågorna om småföretagens förutsättningar och bidrag i form av jobbskapande, tillväxt och välfärd får inte tillräcklig uppmärksamhet i den offentliga debatten. Därtill ser Wiberg en brist på förslag i form av konkreta arbetsmarknadsreformer som behövs för att möta utmaningarna.

- Det saknas förslag på långsiktiga strukturreformer som stärker den svenska konkurrenskraften och uppmuntrar till företagande och öppnar upp arbetsmarknaden för fler. Det är småföretagen som står för merparten av skatteintäkterna som går till vår gemensamma välfärd och jobbtillväxten i Sverige, inte det offentliga, fortsätter Wiberg.

På onsdag den 11 oktober klockan 09.00 är det återigen partiledardebatt, denna gång i riksdagen - den första för riksdagsåret 2017/18. Nu har partiledarna en ny chans att visa att de sätter företagarfrågorna högt på agendan.

– Nu är det hög tid för alla politiska företrädare som ger läpparnas bekännelse till småföretagens betydelse att omsätta de fina orden i rediga reformer. Skatterna är en av de viktigaste frågorna för Sveriges företagare och det finns många områden i skattesystemet där det finns utrymme för förbättringar, säger Företagarnas skatteexpert Patrick Krassén.

Daniel Wiberg instämmer:

- 2018 är det valår och då gäller det att verkligen sätta fokus på de områden som är avgörande för svenska företags konkurrenskraft, tillväxt och jobbskapande. De partier som lyssnar till företagare kommer också ha den mest framgångsrika politiken för jobbskapande och välfärd.

Mer Information:

Daniel Wiberg, chefsekonom, 072-077 82 33