Elisabeths tips till 1:a maj talare

Partiets företrädare behöver sammanfatta många väljargrupper samtidigt som samhällsförändringar, internationell utblick och viljan av att förändra behöver finnas med som viktiga delar.

Som tidigare talskrivare (dock ej första maj-tal ska sägas, men de är inte så olikt andra stora tal gissar jag), opinionsbildare och Årets Lobbyist kommer här lite blandade tips och råd inför torsdagen.

-Väv in något om landets jobbskapare. Nämner du ”4 av 5 nya jobb skapas av småföretag” så prickar du riktigt rätt. Nämner du ”bara” småföretag så blir det en halv poäng.

-Tillväxthinder för fler jobb (då jobb skapas av företag) är: Kostnaden för att anställa, svårigheten att hitta rätt kompetens, samt finansieringen för företagen. Våga ge dig på ett eller flera tillväxthinder så har du goda chanser att attrahera någon småföretagare som förmodligen redan är anlitad att sköta korvvagnen eller hoppborgen – men som nu kanske också lyssnar på vad du säger i ditt tal.

- Våga ta in nya begrepp inom företagande. Crowdfunding, nerdonomics eller socialt entreprenörskap kan mycket väl passa in i den del där du måste göra internationell utblick. (jag har just skrivit en bok i ämnet – kolla in www.nerdonomics.se

Sedan kommer de rent praktiska tipsen (som verka stå i de stora ”hemliga” manualerna):
- Anslå en folklig ton. Och släng inte iväg med konstiga uttryck som bara riksdagens utredningstjänst kan eller som egentligen härstammar från din uppsats som aldrig lämnades in. Valet är viktigt och alternativen väger. Tänk dig en småföretagare som har skrivbord från 70-talet, dator som verkligen inte klarar tv-tittande på arbetstid och som dessutom bara ger dig en kort stund att övertyga då hen måste lägga resterande del av denna ”lediga” dag åt deklaration och ytterligare redovisningsblanketter till myndigheter vars syfte för företagaren är högst oklart.

Det kan vara så att partiernas standardmallar redan har skickats iväg till de annonserade talarna. Men det skadar inte med ett eller flera bra tips om hur jobben kan bli fler. För du vet ju att fyra av fem jobb skapas i de små företagen. Utan dem. Inget att fördela!

• elisabeth thand ringqvist