Företagare efterfrågar mer uppföljning av upphandlade avtal

5 av 10 företagare anger att offentlig sektor sällan eller bara ibland följer upp upphandlade avtal. Det visar senaste Företagarpanelen som besvarats av 1200 företagare. Företagare efterfrågar nu förbättrad uppföljning för att kvalitetssäkra den leverans som görs.

– Anledning är sannolikt tudelad, man vill som leverantör förstås veta att kundens förväntningar infrias, men bristande uppföljning leder också till snedvriden konkurrens för övriga företag som deltagit i upphandlingen. 12 procent av företagen har erfarenheter av att avtal aldrig följs upp, säger Ulrica Dyrke, upphandlingsexpert på Företagarna.

Offentlig upphandling och avtalsuppföljning har rönt stor uppmärksamhet i debatten under det senaste året och det behöver utvecklas bra system för avtalsuppföljning. Endast 7 procent av företagen anger att uppföljning alltid sker.

– Det handlar för offentlig sektor om att säkra att man kvantitets- och kvalitetsmässigt får vad man har beställt och betalar för, säger Ulrica Dyrke.

Panelundersökningen visar även att det fortfarande bara är 27 procent av de mindre företagen som deltar i offentliga upphandlingar, trots att det finns en stor potential för fler företag.

– Idag är krångel och för stora kontrakt de vanligaste hindren för att småföretagen ska kunna delta. Det finns dock fokus på frågan att öka de små företagens medverkan. Olika initiativ har tagits som förhoppningsvis kommer leda till ökad andel mindre företag i offentlig upphandling, kommenterar Ulrica Dyrke.

Idag hålls ett seminarium i Visby där resultaten från undersökningen presenteras av Ulrica Dyrke och presentationen följs av en diskussion med representanter från bland annat Socialdepartementet, Sveriges Offentliga Inköpare och Kammarkollegiet. Seminariet med rubriken ”Små företag och offentlig upphandling – hur går det?” hålls klockan 14.00-  14.50 på Gotlands Museum, Strandgatan 14, Visby.

Undersökningen går att ladda hem på foretagarna.se efter klockan 15.

För mer information, kontakta:
Anna Söderström, pressekreterare Företagarna, telefon: 072-250 75 80