200 vd:ar till Företagarnas kongress

På torsdag den 26 maj inleder Företagarna sin kongress på Runö i Åkersberga i Stockholms län. På plats finns cirka 200 ombud för att besluta om organisationens styrelse och verksamhet de kommande två åren. Ansvarskoden som lanserades för ett par veckor sedan på Aftonbladets debattsida, väntas bli en het potatis.

- Det här blir min första kongress med Företagarna, och det ska bli otroligt spännande och kul. Det jag tycker är allra roligast är såklart att få träffa så många medlemmar samtidigt – tänk er 200 vd:ar under samma tak! Jag ser också mycket fram emot diskussionerna uppe i talarstolen om organisationens verksamhet de kommande två åren, säger Företagarnas vd Günther Mårder.

Ansvarskoden, som organisationen lanserade på Aftonbladets debattsida för ett par veckor sedan, ligger som ett förslag till kongressen och väntas bli ett hett diskussionsämne. Motionerna som inkommit handlar bland annat om att sänkta arbetsgivaravgifter och att jobba för bättre lärlingssystem.

- Företagens främsta tillväxthinder, svårighet att hitta rätt kompetens och för höga kostnader för arbetskraft, återspeglar sig i motionerna, säger Günther Mårder.

På kongressen kommer det också delas ut pris till bland annat Årets Förening, Årets påverkare och Årets värvare.

Här kan du läsa mer om kongressen och läsa kongresshandlingarna.

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.