​ Årets Företagare 2016 - Filip Tysander, Daniel Wellington och Christoffer Öberg, Nyåkers Pepparkakor

Ikväll delades priserna Årets Företagare och Årets Unga Företagare ut vid en galakväll i Stockholms stadshus. Årets Företagare i Sverige 2016 är Filip Tysander, grundare av Daniel Wellington, från Uppsala. Årets Unga Företagare är Christoffer Öberg, Nyåkers Pepparkakor, från Nyåker.

– Båda vinnarna har gjort fantastiska resor med sina företag, det var många framgångsrika företagare nominerade i år och alla har visat hur oerhört duktiga de är. Vinnarna har genom att omsätta sina idéer i praktiken och hårt arbete tagit sina företag på en framgångsresa som ännu inte är slut. Jag ser fram emot att följa båda på deras fortsatta resa som företagare, säger Günther Mårder, vd för Företagarna.

Juryns motiveringar:

Årets Företagare 2016 är Filip Tysander, Daniel Wellington.
Pristagaren är en företagare som bevisar att det som teoretiskt sett är omöjligt, är möjligt att genomföra i den nya digitaliserade världen. Med briljant ekonomisk förmåga har företagaren lyckats bygga ett urstarkt varumärke. Med innovativt tänk och en stor förståelse för storytelling lyckas företagaren slå juryn med häpnad över sin resa och genom myten av sig själv har han blivit en förebild för många. Vinnaren är med andra ord klockren!

Årets Unga Företagare 2016 är Christoffer Öberg, Nyåkers Pepparkakor.

Företagaren har visat sig vara en bolagsbyggare av rang, genom att ha vänt ett bolag från konkursens rand till det lönsammaste i branschen och därigenom visat att det går att växa och utveckla industrier på landsbygden. Företagaren har lyckats ta ingredienser från norra Sverige och baka ihop ett varumärke som älskas av finsmakare över hela världen.

Årets Stipendiat

Linda och Stefan Falkboman, UngDrive, Gnosjö.

Stefan och Linda är viktiga förebilder för ungt entreprenörskap. YoungDrive har utbildat över 13.000 människor i Afrika inom Entreprenörskap (Uganda och Zambia). Inom UngDrive har de i sommar inspirerat 300 människor att starta eget inom 24 olika kommuner runt om i hela Sverige. Vi är imponerade över att deras långsiktiga vision med att bli ledande inom att erbjuda unga chansen att bli utbildade i företagande och entreprenörskap där deltagarna med stöd av entreprenörer och coacher utvecklar sin drivkraft och lär sig allt de behöver för att lyckas i ett eget entreprenörskap.

Stipendiet delas ut till personer som är förebilder och ambassadörer för ungt entreprenörskap, har en långsiktig ambition med sitt engagemang och visar på ett gott ledarskap.

Plats nummer 2 och 3 vanns av:

Årets Företagare
2:a pris
Johan Skarborg, Academic Work

Andrapristagaren är en företagare som med sitt bolag är noga med att ta sitt ansvar i samhället och omgivningen genom att tro på ambition, sin egen och andras. Företaget var tidigt med att upptäcka en nisch i sin bransch och har fram till idag skapat tusentals arbetstillfällen. Från ett pannrum på Kungliga Tekniska Högskolan har företaget gått mot stadig expansion och har idag en internationell verksamhet. Genom att tro på ambition har företagaren skapat ett stabilt företag över tiden.

3: e pris
Marie Söderhielm, Marina Jedheim Hansson och Eva-Lena Grape, Åre Chokladfabrik

Det är en sak att bygga snabbt och en annan sak att bygga länge. Genom att tänka nytt och vara innovativa i att hitta nya försäljningskanaler har de utmanat den traditionella branschens jättar. Företagarna skapar sitt framgångsrecept genom att alla är lika viktiga ingredienser för att nå ett lyckat resultat. Juryn gratulerar på 25-årsdagen med ett tredjepris.

Årets Unga Företagare

2:a pris
Joachim Lindström, iDeal of Sweden

Andrapristagaren har ett tydligt fokus på hållbarhet och ett ekosystemtänk kring sina produkter. Företaget är ett av digitaliseringens nya stjärnskott och de levererar Swedish Grace i ny tappning till hela världen. Detta mode och livsstilsvarumärke attraherar både juryn och kunder med en nästan magnetisk dragningskraft.

3:e pris
Joel Andersson, Städakuten i Norr AB

Här ser juryn en serieentreprenör i startgroparna. Företagaren lyckas få lönsamhet i vitt skilda branscher genom driv och kvalité. Med oöverträffat sinne för kundservice där kunden alltid är i fokus städar företagaren med glädje undan ett problem som många har.

Mer information och presentationer på Företagarnas webb.

För mer information, kontakta:

Terje Frennefalk
Telefon: 070-788 74 61
Mejl: terje.frennefalk@foretagarna.se

• årets företagare
  • günther mårder

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.