Carina Adolfsson Elgestam (S) och Hans Backman (FP) vinnare i årets riksdagsledamotsgranskning

Idag presenterade Företagarna årets mest företagarvänliga riksdagsledamöter, som från oppositionspartierna blev Socialdemokraternas Carina Adolfsson Elgestam från Kronoberg. Från regeringspartierna utsågs Folkpartiets Hans Backman från Gävleborg. Priserna delades ut för nionde året.

- Vinnarna har förstått vikten av att både ta debatten internt i sin riksdagsgrupper och offentligt. De jobbar också med företagarfrågor i hela Sverige och inte bara i sina valkretsar säger Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist.

- Alla toppkandidater har också förstått hur viktiga företagsvillkoren är för att
det överhuvudtaget ska skapas arbetstillfällen Sverige avslutar Elisabeth Thand Ringqvist.

Granskningen görs för nionde året i rad och i juryarbetet har Brit Stakston (JMW), Cathrine Åsklint (Funded by me) Carl Melin (United Minds), Fredrik Hagenius (YEoS) och Sanna Rayman (SvD) deltagit.

• företagare
  • elisabeth thand ringqvist
  • riksdagsledamöter
  • riksdagsledamot
  • riksdagen
  • företagarna

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.