Datorskatt för företag - kulturministern behöver agera

-Genom att omdefiniera datorer och snart även mobiltelefoner som TV-mottagare är i princip varje svenskt företag numera skyldigt att betala TV-licens. Kulturdepartementet har försökt närma sig entreprenörskap men nu slår Lena Adelsohn Liljeroth till mot företagen. Det är sannolikt få nykläckta kulturföretagare som kan nyttja möjligheten att se på tv under arbete, säger Ingemar Fredriksson.

Samtidigt som politiker alltmer börjar uppmärksamma småföretagens betydelse för jobb och välfärd har Radiotjänst uppenbarligen funnit en mjölkkossa i hårt arbetande företagare. Genom att omdefiniera datorer och snart även mobiltelefoner som TV-mottagare är i princip varje svenskt företag numera skyldigt att betala TV-licens. De tvåtusen kronorna kan låta som en liten pålaga för ett företag, men precis som för en privatperson så kan ett antal oförutsedda utgifter på några tusenlappar varje gång bli förödande för företagets ekonomi.

Radiotjänst har tidigare avstått från att utnyttja den tolkningen av lagen, just därför att själva idén att alla landets företag skulle använda sina datorer för att titta på TV är så befängd.

- Företagare tenderar att ha fullt upp med att driva företag, vilket begränsar tiden de kan ägna åt att titta på repriser på dagtid. Men möjligheten att uttaxera uppemot en miljard kronor från landets småföretag sätter uppenbarligen det sunda förnuftet åt sidan, säger Ingemar Fredriksson, vice ordförande Företagarna samt Statens utredare ”Ökad it-användningen i småföretag"

Dessutom är det långtifrån alla företagare som har den kvalitet på bredbandet som krävs för att TV- tittandet ska vara en trevlig upplevelse. Men enligt myndigheten spelar det ingen roll hur gamla datorerna är eller hur dålig uppkopplingen är. Det är den hypotetiska (men långtifrån praktiska) möjligheten som ligger till grund för avgiftsuttaget. Vi har alltså fått en myndighet som tar sig rätten att i praktiken införa en datorskatt.

Men om man tittar närmare på rättsläget, så är det långtifrån självklart att Radiotjänst kan agera som  de gör. TV-avgiften går inte bara till att producera program, utan handlar också om distributionen till alla landets hushåll och företag.

- Med Radiotjänsts egen logik räcker de alltså inte med att SVT lägger upp sitt utbud på en server i Stockholm. Ska man kunna kräva in licenspengar måste man också garantera kvaliteten i varenda liten ort på landsbygden i hela Sverige, säger Ingemar Fredriksson

Ser man det så är jag övertygad om att många av landets företagare gärna skulle betala Radiotjänsts datoravgift om man samtidigt fick en garanterad kvalitet på uppkopplingen till företaget. Men det känns som ett märkligt sätt att driva bredbandsfrågan och jag är helt övertygad om att SVT och SR inte har ambitionen att bli bredbandsleverantörer. Kvar finns bara en avgift för en tjänst som man inte utnyttjar och som i många fall inte ens är tekniskt användbar.

- Kulturdepartementet har jobbat hårt för att närma sig entreprenörskap men nu slår Lena Adelsohn Liljeroth  till på ett vis som istället slår mot företagen. Det är sannolikt få nykläckta kulturföretagare som kan nyttja möjligheten att se på tv under arbete, säger Ingemar Fredriksson.

Småföretagen skapar fyra av fem nya jobb. Vi kan skapa många fler om politikerna bara vill och klåfingriga myndigheter avstår från godtycklig beskattning av Sveriges välfärdsskapare.

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.