Dolda nya jobb ska hittas med Jobbsökarna

Idag presenterade Företagarna och Arbetsförmedlingen det gemensamma projektet Jobbsökarna. Utvalda arbetsförmedlare kommer att arbeta uppsökande för att hitta dolda jobb och samtidigt samla erfarenheter för att bättre förstå de behov som finns bland arbetsgivare i små- och medelstora företag.

– Jag ser mycket positivt på det nya samarbetet mellan Arbetsförmedlingen och Företagarna. Det är dels ett viktigt steg i Arbetsförmedlingens arbete för att skapa goda företagskontakter, legitimitet och en effektiv matchning. Dels så ger det företagen en bättre information och kunskap om den kompetens och de resurser som Arbetsförmedlingen har att erbjuda, säger arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M).

Arbetsförmedlarna kommer att jobba mycket nära Företagarnas medlemsföretag i sex utvalda regioner: Skåne/Blekinge, Halland, Västra Götaland, Kronoberg/Kalmar, Västerbotten och Norrbotten.

– Ett av de största tillväxthindren för företagare är att det är svårt att hitta rätt arbetskraft. Så detta är ett sätt att förhoppningsvis göra det lättare för våra företagare att rekrytera rätt medarbetare, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

Parallellt med det uppsökande arbetet kommer en analys göras av de tjänster som erbjuds till små- och medelstora företag. Detta för föreslå förbättringar för att göra det enklare för den enskilda företagaren som vill rekrytera.

– Avgörande för att vi på Arbetsförmedlingen ska kunna lyckas med vårt uppdrag är att vi gemensamt arbetar med små- och medelstora företags behov av rekrytering. Det är hos dessa företag som vi har Sveriges jobbtillväxt, säger Angeles Bermudez-Svankvist, generaldirektör för Arbetsförmedlingen.

Projektet startar i april och löper fram till årsskiftet. Arbetsförmedlarna kommer att rekryteras den kommande månaden för att kunna påbörja det uppsökande arbetet i början av maj.

För mer information, kontakta:

Anna Söderström
pressekreterare Företagarna
telefon: 08-406 18 80

Daniel Hemlin
pressekreterare Arbetsförmedlingen
telefon: 010-487 50 34

Niklas Gillström
pressekreterare hos Hillevi Engström
telefon: 08-405 42 83

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vi representerar 75 000 företagare i många olika branscher. Företagarnas uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige.