Företagarfokus i föräldraförsäkringsutredningen välkomnas

Förbättrade villkor för företagare blir ett fokusområde i föräldraförsäkringsutredningen.

- Vi är väldigt glada över utredningen. Utformningen av dagens föräldraförsäkring hindrar inte minst unga kvinnor från att starta företag, eftersom övergången från anställning till företagande är för riskfylld. Reglerna tvingar företagare till betydligt kortare ledighet än anställda och dessutom ofta på deltid, säger Günther Mårder, vd  på Företagarna.

Det var efter Företagarnas rapport Föräldrafällan som socialförsäkringsminister Annika Strandhäll fick upp ögonen för problematiken.

Exempelvis är det hela 30 procent av de företagande kvinnorna som tar ut högst tre månader föräldraledighet. Bland alla mammor i Sverige tar endast två procent ut så få dagar.

-  Efter vår rapport skrev Strandhäll en debattartikel i Aftonbladet med rubriken "Företagare ska också kunna vara barnlediga". Där lovade hon att den kommande föräldraförsäkringsutredningen skulle ha företagare som ett av sina fokusområden. När direktiven till utredningen nu presenterats står det klart att hon hållit sitt löfte, säger Günther Mårder.

Även Blondinbella uppmärksammade Företagarnas rapport på sin blogg.

- Vi på Företagarna är glada över att ministern lyssnat på oss och tagit till sig problematiken med dagens föräldraförsäkring för Sveriges småföretagare. Vi har goda förhoppningar att företagare äntligen ska få samma möjligheter att vara föräldralediga som de anställda, säger Günther Mårder.

Läs rapporten "Föräldrafällan" här.

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.