Företagarna inleder samarbete med Svenska Uppfinnareföreningen

Företagarna har inlett ett samarbete med Svenska Uppfinnareföreningen som är världens äldsta uppfinnareförening med 3 000 medlemmar. Företagarna stärker genom anslutningen sin ställning som Sveriges största företagarorganisation.

– Svenska Uppfinnareföreningen är intressant eftersom deras medlemmar; uppfinnare och innovatörer finns i alla branscher och är med och driver utvecklingen framåt. En stor del av Företagarnas medlemmar jobbar med produktutveckling i sina företag och genom samarbetet finns möjligheter att koppla ihop uppfinnare med företagare och därmed skapa tillväxt, säger Företagranas vd Elisabeth Thand Ringqvist.

– Genom samarbetet med Företagarna får vi helt andra förutsättningar att påverka villkoren för att bedriva uppfinnings- och småföretagsverksamhet i Sverige. Samtidigt får våra medlemmar tillgång till andra och viktiga nätverk genom Företagarnas olika branschförbund och inte minst möjligheten till en utökad lokala och regionala kontakter mellan våra och Företagarnas respektive lokala verksamheter, säger Svenska Uppfinnareföreningens vd Kjell Jegefors.

Företagarna har idag 24 anslutna branschförbund. Samarbetet stärker förbundens egna verksamheter, möjliggör ett effektivare påverkansarbete och stärker därmed förbundens erbjudande gentemot sina medlemmar. Tillsammans med branschförbunden har Företagarna också större möjligheter att påverka både det generella och det branschspecifika företagarklimatet.

För ytterligare information, kontakta:

Anna Söderström, pressekreterare Företagarna, 072-250 75 80
Kjell Jegefors, vd Svenska Uppfinnareföreningen 070-526 40 72

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation och representerar 75 000 företagare varav cirka 50 000 är direktanslutna medlemmar och 25 000 via anslutna branschförbund.

Svenska Uppfinnareföreningen har till uppgift att främja uppfinnarens och uppfinnandets villkor i samhället. Organisationen har lokalföreningar runt om i landet och ca 3 000 medlemmar.