Företagarna kommenterar Företagsskattekommitténs förslag

-Bra med neutralitet mellan olika finansieringsformer men det finns problem med utformningen och finansieringen av förslaget. De nya reglerna underlättar inte för småföretag säger Annika Fritsch, skatteexpert Företagarna.

Förslaget ska göra det skattemässigt neutralt mellan att finansiera investeringar med lånat respektive eget kapital. Idag får bolagen fullt avdrag för räntekostnader men inget avdrag vid finansiering med eget kapital. Dagens system stimulerar lånefinansiering som redan är för svårt för småföretag att få.

- Förslaget har för stort fokus på att undvika varje tänkbar skatteplanering och för lite på att förenkla för företagen som ska hantera de nya reglerna, säger Annika Fritsch, skatteexpert Företagarna.

Förslaget innebär bland annat;

• Avdragsstopp för negativa finansnetton i bolag och ekonomiska föreningar. Finansiella kostnader får kvittas mot finansiella intäkter, men inte mot andra rörelseintäkter.

• Viss hyra ska delas upp mellan finansiell och annan kostnad. Det gäller inte lokalhyra, inte korta hyresavtal och inte hyror under 300 000 kr per år.

• Det införs ett finansieringsavdrag med 25 procent av det skattemässiga resultatet.

• Nuvarande regler mot sk räntesnurror slopas.

• Finansiering sker bland annat med halvering av förlustavdrag och införande av en ”bankskatt”

Efter finansieringsavdrag på 25 procent beräknas bolagsskatten på 75 procent av det skattepliktiga resultatet. Den effektiva skatten kan därmed bli 16,5 procent.

- Företagarna är mycket kritiska mot förslaget att finansiera reformen genom att halvera förlustavdragen vid införandet. Det skulle rubba förtroendet för skattesystemet och är helt fel väg att gå, menar Annika Fritsch

Det kommer att finnas både vinnare och förlorare på de nya reglerna. Den bransch som tydligast kommer att förlora på förslaget är fastighetsbranschen där det är vanligt med omfattande lånefinansiering. Vinnare blir väletablerade, lönsamma företag utan lånebehov.

- Det här ökar inte tillgången till finansiering. En stimulans för ägarinvesteringar finns genom det nyligen införda investeraravdraget som ger skatterabatt för privatpersoner som investerar i mindre företag men det är inte tillräckligt, menar Annika Fritsch.

På skatteområdet är det inte främst bolagsskatten utan arbetsgivaravgifter och ägarskatter som på olika sätt bromsar tillväxten i små företag. Det är på dessa områden som bättre regler kan ge goda effekter på företagande, investeringar och sysselsättning inom den grupp företag som skapar de flesta nya jobben. Dessvärre har både arbetsgivaravgifter och ägarskatter legat utanför kommitténs uppdrag. Det är därför en öppen fråga om och i så fall hur stora effekter förslagen kommer att få på företagande, investeringar och sysselsättning.

En längre kommentar finns att läsa på www.foretagarna.se/opinion