Företagarna välkomnar Mikael Damberg och Ylva Johansson

Idag presenterades Sveriges nya regering och statsminister Stefan Löfven läste upp regeringsförklaringen.

– Vi välkomnar de för småföretagare viktiga statsråden Mikael Damberg som näringsminister och Ylva Johansson som arbetsmarknadsminister. Vi har haft god dialog med dem båda under den förra mandatperioden och vet att de har god kunskap och förståelse för småföretagens betydelse för samhällsutvecklingen. Vi hoppas att det får avtryck i den nya regeringens politik, säger Elisabeth Thand Ringqvist

I regeringsförklaringen lyfte Stefan Löfven flera frågor som berör näringslivets utveckling, till exempel ett minskat sjuklöneansvar, förenklat regelverk och exportfrämjande. Stefan Löfven meddelade också att Arbetsförmedlingen ska reformeras i grunden.

– Det visar att det finns goda ambitioner, men det är viktigt att den nya regeringen presenterar reformer som inte bara ökar kostnaderna för företagare, utan också minskar de tillväxthinder som stoppar utveckling och nya jobb.  Det är bra att regeringen lyfter frågan om kvalitet i välfärden, men oroande med de tydliga inskränkningar som aviseras i fråga om valfrihet och drift av privata verksamheter i välfärdssektorn, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Statsministern aviserar att kvalitetsfrågorna ska lösas i breda uppgörelser med alla parter och Företagarna förutsätter att det också inkluderar småföretagen.

– Jag önskar att småföretagens betydelse för att nya jobb ska skapas är utgångspunkten för jobbpolitiken, säger Elisabeth Thand Ringqvist. Min farhåga är att det blir ett alltför stort fokus på industrialisering och att arbetsmarknadspolitiska frågor ska lösas mellan parterna, där många småföretag utelämnas trots att de skapar fyra av fem nya jobb.

• regeringen
  • elisabeth thand ringqvist