Framgång i kampen mot fakturabedragare

Företagarna har under lång tid varnat för bluffakturor och andra oseriösa erbjudanden. Idag meddelades domen i det uppmärksammade Malmömålet där 22 personer åtalats för att med hjälp av bluffakturor ha lurat bland andra småföretagare miljontals kronor. De fälls av tingsrätten. Lars Nordfors, expert i Egendomsskyddsutredningen och chefsjurist på Företagarna, kommenterar domen.

-  Många företagare drabbas och det är viktigt att polis och åklagare prioriterar denna typ av brott säger Lars Nordfors, chefsjurist på Företagarna. Även om domen kan komma att överklagas är det intressant att följa hur tingsrätten resonerat.

-  Straffet för de dömda är för lågt för denna omfattande och systematiska brottslighet. Domen visar att det är alldeles för enkelt att tjäna stora pengar till mycket låg risk. Det känns därför angeläget att lagförslaget om ”grovfordringsbedrägeri” träder ikraft så snart som möjligt, säger Lars Nordfors.