Framgångsrika Jobbsökarna fördubblas

Antalet arbetsförmedlare som jobbar i projektet Jobbsökarna kommer att fördubblas under våren. Projektutvidgningen presenterades idag vid en gemensam pressträff i Stockholm, där också arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson deltog.

– Arbetsgivare är avgörande för att fler ska komma i jobb då det är så jobb skapas. Det här är ett exempel som visar att en närmare dialog med företagare gör det möjligt att hitta fler jobb, säger Elisabeth Svantesson.

Företagarnas och Arbetsförmedlingens gemensamma projekt Jobbsökarna har under pilotperioden varit framgångsrikt. Nästan 1000 nya jobb har hittats sedan projektet lanserades våren 2013.

– I snitt har varje arbetsförmedlare hittat ett jobb per dag under förra året. Genom att arbeta uppsökande mot våra medlemmar hittar vi dolda jobb som inte hade blivit tillsatta utan Jobbsökarna, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

Projektet löper till årsskiftet 2014-2015 och syftet är att fortsätta utveckla Arbetsförmedlingens arbetsmetoder gentemot småföretag och bygga långsiktiga relationer med Företagarnas medlemmar.

– Det här projektet lär oss mycket om småföretagarnas vardag och gör att vi blir bättre på att ge dem rätt stöd för att underlätta deras rekrytering.  Det gynnar småföretagen, det underlättar för arbetssökande att hitta jobb och det är bra för samhället, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör för Arbetsförmedlingen.

Fakta om Jobbsökarna:

* I Jobbsökarna arbetar en arbetsförmedlare från Arbetsförmedlingen med utgångspunkt från Företagarnas regionkontor.

*Arbetsförmedlaren jobbar uppsökande för att hitta dolda jobb - arbetsuppgifter som behöver göras, men som inte blir gjorda.

*Samtidigt samlas erfarenheter för att bättre förstå de behov som finns bland arbetsgivare i små- och medelstora företag.

*Startade våren/sommaren 2013 i sex pilotregioner:
(Arbetsförmedlingens regionuppdelning inom parentes)

Syd (Södra Götaland)

Västerbotten (Norra Norrland)

Norrbotten (Norra Norrland)

Västra Götaland (Nordvästra Götaland)

Halland

Kalmar/Kronoberg (Småland)

*Nya regioner från våren 2014:

Västernorrland, Gävleborg och Jämtland (Södra Norrland)

Örebro, Värmland och Dalarna (Västra Svealand)

Mälardalen (Norra Mälardalen)