Hett läge för unga som söker sommarjobb : "Konkurrensen är stenhård"

Vad skulle du säga till den som är ung och tar första klivet in på arbetsmarknaden i sommar? Företagarnas vd Günther Mårder har i alla fall ett tydligt medskick – och det är att till fullo ta tillvara på chansen att utvecklas. Den typen av goda råd och mycket mer  ligger i fokus när Företagarna bland annat lanserar en Pepptelefon för sommarjobbare.

De kommande veckorna går många unga ut i arbetslivet för första gången. Den glödheta arbetsmarknaden och stora kompetensbristen gör nu att småföretagen skriker efter kompetens, och av den anledningen ser det bra ut för den som letar sommarjobb:

– I våra undersökningar kan vi se att det i år är sommarjobbarnas marknad. Konkurrensen är stenhård mellan företagen att lyckas rekrytera rätt kompetens för att klara högtrycket, säger Günther Mårder, vd på Företagarna.

Ska peppa jobbsökare

För att uppmuntra, vägleda och peppa jobbsugna ungdomar att söka upp företagen lanserar nu Företagarna en Pepptelefon, dit ungdomar kan ringa för att få tips om jobbsökande och sommarjobb.

– Med det här initiativet vill vi hjälpa ungdomar att maxa sitt sommarjobb. Samtidigt lyfter vi en positiv bild som motsvarar hur pass viktigt, roligt och utvecklande sommarjobbet är som erfarenhet, säger Günther Mårder.

Missvisande bild av sommarjobb

Enligt Günther Mårder har det målats upp en missvisande dyster bild av sommarjobb senaste åren:

– På sommarjobbet utnyttjas man inte, man utvecklas. Tyvärr har det sen flera år tillbaka spridits en missvisande bild, framförallt från fackligt håll, att det motsatta förhållandet är sant.

– Småföretagen drivs av seriösa och hårt arbetande människor, som dessutom erbjuder trygga och utvecklande arbetsplatser för unga. Jag hoppas verkligen att många ser vilken grymt bra chans det är att kunna utvecklas på ett sommarjobb, avslutar Günther Mårder.

Ny handbok ska ge vägledning

I en nylanserad handbok från Företagarna finns även vägledning med 13 smarta tips på saker vad man ska tänka på både som arbetssökande och sommarjobbare.

Pepptelefonen håller öppet från 08-12:00 på vardagar under hela juni måndag på 010-122 42 30, och via e-post nås samma funktion på sommarjobb@foretagarna.se.

Mer information och kontakt:

Hannes Mård, pressekreterare, 070-788 74 55

Läs även: Svårt hitta sommarjobbare i årElad, pepprad och peppad för sommarjobbareSkriande kompetensbrist: Nu är det sommarjobbarnas marknad.

• analys och opinion
  • günther mårder
  • företagarna
  • sommarjobb
  • #4av5jobb

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.