Inbjudan till seminarium: The only gay in the näringsliv

Företagarna arrangerar seminariet ”The only gay in the näringsliv”. Ett samtal om mod och möjligheter ur två perspektiv.

- Öppenhet, inbjudande attityd och förändrade beteenden kan bli så mycket bättre i näringslivet. Inom de små företagen kan mycket påverkas av oskrivna förhållningsregler och förväntningar. Vi har ett spännande seminarium som är det fjärde i en nationell turné där vi hoppas bidra till att fler får upp ögonen för de här frågorna, säger Elisabeth Thand Ringqvist

Vi lyfter för det första heteronormen i näringslivet. Är det så illa att det bara är näringslivet kvar på öppenhetslistan för hbtq-personer nu när även idrottarna vågar sig ut ur sina garderober? Och i så fall, hur ska vi göra för att det ska gå snabbare att bryta heteronormen bland företagare än vad det gjort att göra upp med mansnormen.

Det andra temat är rosa pengar och rosa företag. Varför ska företagare gå miste om affärer och möjligheter bara för att de inte vågar sig ut? Och finns det pengar att tjäna?! I så fall hur?

- Vi är mycket glada över att ha Bob Witeck som medverkande. Han var den första som skrev en bok om marknadsföringsinsikter, praktiska tips och strategier som riktar sig till homosexuella, lesbisk, bisexuella och transpersoner företagsledare och kunder i USA. Han har intressanta åsikter som vidgar diskussionen ytterligare i Sverige, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Många småföretagare har ännu inte fått upp ögonen för HBT-personer som målgrupp och missar därmed chansen till affärsmöjligheter.

Jag är övertygad om att småföretagare som är och upplevs som öppna och innovativa både kan vinna nya kunder och bli mer attraktiva som arbetsgivare, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna.

Medverkande:

Elisabeth Thand Ringqvist, Företagarna

Ulrika Westerlund, RFSL

Tobias Holfelt, vd MB Market Makers AB

Bob Witeck, amerikansk företagare och kommunikationsstrateg

Moderator:

Helena Westin, RFSL

Seminariet kommer att hållas på engelska. 02 aug 2013 • 15:00-16:30
Pride House (Kulturhuset) Stockholm, lokal: Ekoteket

Inför seminariet erbjuds möjlighet att intervjua Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna, samt Bob Witeck, amerikansk företagare och kommunikationsstrateg.

• företagare
  • elisabeth thand ringqvist
  • företagarna

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.