Ja till ansvarskod för schysta villkor

En av huvudfrågorna på den två dagar långa kongressen, Företagarnas högsta beslutande organ, var förslaget om Företagarnas Ansvarskod.

Bakgrunden till förslaget är att kollektivavtalen, som de ser ut idag, inte är anpassade för den moderna arbetsmarknaden.

- En majoritet av Sveriges företag har inte kollektivavtal. De väljer aktivt bort dem, eftersom de är förlegade och dåligt anspassade till småföretagares verklighet. Den här modellen är till för att företag utan kollektivavtal ska kunna garantera och visa på schysta villkor för sina anställda, säger Günther Mårder.

I början av maj lanserade Günther Mårder tillsammans med Företagarnas samhällspolitiska chef, Patrik Nilsson, idén på Aftonbladets debattsida. Sedan dess har det varit en spännande väntan fram till kongressen.

Under fredagen röstades förslaget alltså igenom, vilket innebär att arbetet med att mer i detalj utarbeta idén kan påbörjas.

- Nu är det otroligt kul att kunna sjösätta det här förslaget och återkomma med en ny modell för svensk arbetsmarknad, säger Gunther Mårder.

Företagarnas kongress pågick 26-27 maj på Runö, Åkersberga, med omkring 300 deltagare från hela landet.

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.