Jimmi Åkesson : #4av5jobb-faktor: 27 %

Jimmie Åkesson inledde med kärnfrågan: Invandring och integration med ideologisk tydlighet. Begreppet ”Sverigevänner” återkom många gånger i talet. Den stora nyheten var kravet på rätt till heltid för offentliganställda som en jämställdhetsfråga. Inte heller Åkesson lyfte företagarnas betydelse för välståndsskapande specifikt, men nämnde ett antal konkreta frågor som berör företagen, som sjuklöneansvaret, arbetsgivaravgifterna och lärlingsanställningar, men i form av en lista utan konkretion.

#4av5jobb-faktor: 27 %

Så bedöms resultatet
Företagarna poängsätter två aspekter av respektive partiledares tal: Dels om man uppmärksammar företagandets betydelse, med max fem poäng, och dels de konkreta förslagen, med högst 10 poäng. I den senare delen utdelas poäng för omnämnanden av frågor och högre poäng för konkreta förslag som underlättar företagandet.

Resultatet hittills 2013 #4av5jobb-faktor

Jimmi Åkesson (sd) 27%
Göran Hägglund (kd) 20%

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.