Mycket välkommen utredning om optioner

Regeringen tillsätter en utredning om skatten på personaloptioner.

- Detta är en mycket välkommen utredning, och inte en dag för tidigt. Vi hoppas den gör att entreprenörer lättare ska kunna knyta kompetens till sig tidigt, säger Annika Fritsch, skatteexpert Företagarna.

Idag sätter svenska skattereglerna effektivt stopp för personaloptioner, men i andra länder är detta ett vanligt och viktigt sätt att kunna knyta kompetens till sig.

När det lilla företaget eller entreprenören behöver en person med viss kompetens har det ofta svårt att konkurrera lönemässigt med stora etablerade företag. Med bättre skatteregler skulle optionerna kunna användas för att knyta nyckelkompetens till företaget mot att de erbjuds bli delägare i framtiden på vissa villkor.

Små företag är de största jobbskaparna och det är viktigt att stärka deras möjligheter att fortsätta vara det.

-Runt årsskiftet infördes investeraravdraget vilket kan ge bättre möjlighet till tidig finansiering. Tillsammans med utredningen om optionsbeskattningen är detta bra steg mot ett bättre företagsklimat säger Annika Fritsch.

• politik analys opinion