Nya EU-regler om offentlig upphandling

EU-parlamentet  röstade i går fram nya EU-direktiv om offentlig upphandling. Företagarna ser vissa ljusglimtar, men är negativa till ökade samhällspolitiska inslag i offentlig upphandling. Inte minst oklara skrivningar om kollektivavtal oroar.

Företagarna uppskattar enskilda delar i det nya upphandlingsdirektivet, exempelvis att större kontrakt som huvudlinje ska delas upp i mindre delkontrakt samt införandet av ett tak för krav på omsättning. Företagarna ser även positivt på ambitionen att minska den administrativa bördan för anbudsgivarna genom att införa ett mer standardiserat förfarande och minska dokumentationskraven på anbudsgivarna.

-  Detta är sådant som bör kunna underlätta inte minst för små företag som vill delta i offentliga upphandlingar, säger Ulrica Dyrke, expert inom konkurrens, offentlig upphandling och immaterialrätt på Företagarna.

De nya reglerna innebär dock även att offentlig upphandling i större utsträckning blir ett medel för att uppnå olika samhällspolitiska mål, såsom miljöhänsyn, sociala hänsyn etc. Mer politiska hänsyn i upphandlingarna är dock ett steg i fel riktning, enligt Företagarna.

-  För de små företagen är det viktigt att de krav som ställs är relevanta och har koppling till det som faktiskt upphandlas. Mer samhällspolitiskt kravställande riskerar att göra den offentliga upphandlingen mer komplex och ännu mer svårbegriplig för små företag, säger Ulrica Dyrke.

Inte minst ser Företagarna ett stort problem med oklara formuleringar om kollektivavtal i direktivet. Från vissa håll tolkas en ny bestämmelse som att det blir fritt fram för att ställa krav på att ha kollektivavtal för att komma i fråga vid offentlig upphandling. Företagarna hoppas och tror dock att det nya direktivet ska visa sig innebära detsamma som gäller idag. Idag är det inte tillåtet att ställa krav på att företagen ska ha kollektivavtal. Det måste hållas i minnet att omkring 60 procent av de små företagen i Sverige saknar kollektivavtal.

-  Det är redan idag tillåtet att ställa krav på att företagen ska uppfylla vissa specifika villkor som finns i kollektivavtal, förutsatt att dessa villkor är relevanta för det som upphandlas. Det är en mycket bättre metod, som inte stänger ute alla de små företag som inte har tecknat kollektivavtal, men ändå har bra villkor för sina anställda, säger Ulrica Dyrke.

De nya EU-reglerna beräknas träda i kraft under våren 2016.