Nya Företagaren: 118 miljoner kronor med Investeraravdraget

Drygt sex månader efter Investeraravdraget infördes hade 118 miljoner kronor investerats enligt statistik från Skatteverket. I nya numret av Företagaren berättar ägarna till app-företaget Plotagon om sina erfarenheter.

– Vi har märkt ett stort intresse för Investeraravdraget, det bekräftar statistiken från Skatteverket. Skatterabatten gör det lite billigare för den privatperson som vill satsa pengar i ett onoterat bolag, säger Annika Fritsch, skatteexpert på Företagarna.

Många företagare efterfrågar mer information om hur Investeraravdraget kan användas och vilka villkor som måste uppfyllas.

– Det är viktigt att ta hjälp av en rådgivare så att både investeraren och företaget har koll på vad som gäller, säger Annika Fritsch.

I årets fjärde nummer av Företagaren fikar Elisabeth Thand Ringqvist med SVT-profilen Mats Knutson, det är ett stort reportage om kvinnors framsteg inom IT-branschen och en intervju med branschprofilen Heidi Harman.

Företagaren är Företagarnas medlemstidning, utvalda reportage och artiklar finns att läsa på Företagaren på webben. Mer information om Investeraravdraget finns på Företagarnas webb, där finns också en film som förklarar hur skatterabatten kan användas.

• företagaren
  • heidi harman