Öckerö – Bäst på uthållig företagstillväxt i Sverige 2012

Öckerö toppar listan över kommuner som utvecklats bäst under de senaste fem åren i Företagarnas och UCs mätning av uthållig tillväxt för 20112. På andra plats kommer Gällivare och på tredje plats Stenungsund.

– Det är genom företagande och enskilda företagares satsning som jobb och välstånd skapas. De små företagen står för fyra av fem nya jobb i ekonomin. Att skapa möjligheter för företagstillväxt och ta bort de tillväxthinder som finns på lokal nivå är därmed avgörande för en långsiktigt bra utveckling på lokal nivå, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

- Det är också positivt att en betydande majoritet av företagen visar bättre kreditvärdighet. Samtidigt ser vi också att antalet nya företag ökar i snabb takt vilket på sikt kommer att skapa många arbetstillfällen, säger Anders Hugosson, vd för UC.

De variabler som mäts i undersökningen är tillväxt i omsättning, resultattillväxt, ökning av antalet aktiebolag samt förbättrad kreditvärdering. Mätt på detta sätt har företagen under de senaste fem åren vuxit snabbast i Öckerös kommun. Inte en enda gång under de fem senaste mätningarna har kommunen placerat sig lägre än plats 90 (förra årets mätning). Värt att notera att två av de fem bästa kommunerna ligger i Västra Götaland – Öckerö och Stenungssund och två i Norrbotten – Gällivare och Kiruna.

För mer information, kontakta:
Anna Söderström
Pressekreterare Företagarna

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vi representerar 75 000 företagare i många olika branscher. Företagarnas uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige.