Ökade kostnader till följd av kompetensbristen

Åtta av tio företagare som vill rekrytera upplever att det är svårt att hitta rätt arbetskraft. Kostnaderna för utbildning och upplärning av nya medarbetare ökar som en direkt följd av att kompetensbristen är stor. Samtidigt innebär kompetensbristen mer arbetstid för företagaren själv. Det visar en ny undersökning från Företagarna.

Kompetensbristen får en stor påverkan på företagarens arbetsbelastning. Hela 79 procent av de företagare som har anställda idag uppger att mängden arbetade timmar för dem själva har ökat, vilket blir extra tydligt i de mindre företagen. 46 procent av företagarna anger även att de har avstått från lön en eller flera gånger för att kunna betala ut anställdas lön.

– Det får i många fall en direkt privatekonomisk påverkan för företagaren när företagets ekonomi inte går ihop. Det ger ytterligare en dimension i det risktagande som många företagare upplever, avslutar Hanna Cederqvist.

Utöver de ökade kostnaderna ställer rekrytering av personer med otillräckliga formella kompetenser även ökade krav på ledarskapet, rutiner och processer för introduktion och upplärning av nya medarbetare.

– Vi ser tydligt att kostnaderna för företagare att lära upp och utbilda nya medarbetare på plats har ökat rejält till följd av kompetensbristen. När investeringarna ökar i ny personal ställer det än högre krav på rätt attityd och engagemang hos arbetssökande, säger Hanna Cederqvist, expert på kompetensförsörjning hos Företagarna.

Fyra av tio företagare anger att kostnaderna för kompetensutveckling av de befintliga medarbetarna har ökat på grund av svårigheterna med att få tag på rätt kompetens.

– Vi ser mer automatiserade och digitaliserade processer i företag. Med de nya typer av verktyg som kommer för att utveckla produktion och serviceframtagning krävs nya kompetenser. En företagare som vill vara relevant i framtiden behöver röra sig lika snabbt, eller snabbare, än sin omgivning och hitta nya sätt att göra gamla saker på för att bli effektiv och konkurrenskraftig. För att komma dit behövs kompetenta medarbetare, säger Günther Mårder, vd för Företagarna.

Läs mer i rapporten Jobbskaparna del 2: Kompetensbristens effekter och jobbskapandets baksida.