Per Bolund och Per Åsling vinnare i årets riksdagsledamotsgranskning

Idag presenterade Företagarna årets mest företagarvänliga riksdagsledamöter, som från oppositionspartierna blev Miljöpartiets Per Bolund och från regeringspartierna utsågs Centerpartiets Per Åsling. Priserna delades ut för åttonde året och för första gången delades också Politikergranskningens hederspris ut, till Johnny Munkhammar från Moderaterna.

– Våra vinnare har alla gemensamt att de driver på utvecklingen för företagarpolitiska frågor i sina respektive partier. De har också tagit plats i debatten på olika sätt, vilket är mycket viktigt för våra medlemmar, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

- Jag är självklart hedrad och samtidigt sporrar det mig inför arbetet under kommande riksdagsår, säger Per Bolund, oppositionspartiernas vinnare.

- Priset är ett erkännande för det arbete som jag har gjort, men också stimulerande inför fortsatt arbete med företagarpolitiken. Det finns många frågor kvar att lösa, säger Per Åsling, regeringspartiernas vinnare.

Granskningen görs för åttonde året i rad och för första gången har en jury utsett vinnarna. I juryarbetet har Pontus Schultz (Veckans Affärer), Brit Stakston (JMW) , Daniel Daboczy ( Funded by me)och Mouna Esmaeilzadeh (Scilife Clinic AB) deltagit.

Läs mer om vinnarna i riksdagsledamotsgranskningen

Läs mer om Företagarnas program i Almedalen 2012

För mer information, kontakta:

Anna Söderström
pressekreterare Företagarna