Podcast med pionjären bakom Stockholms food trucks

Fredrik Melin var först ut i Stockholm och var den som ihärdade mot Stockholms tjänstemän så att marknaden för food trucks skapades. Nu planerar han att utöka verksamheten till fler kommuner.  Lyssna på en ny podd i serien #4av5jobb om företagande, envishet och, förstås, fenomenet food trucks.

Det tog ett år från idé till tillstånd för konceptet ”food truck” att introduceras i Sverige. Den största utmaningen var att övertyga kommunens tjänstemän.

-Jag frågade dem om det var okej att sälja mat från en bil, att stanna vid en trottoarkant och öppna en lucka och sälja mat. Får man göra så? Svaret från tjänstemännen var nej, säger Fredrik Melin.

Tjänstemännens invändningar handlade inte om vad man serverar, utan hur man stannade på gatan. Fredrik Melin läste på kring regler och ifrågasatte hur myndigheterna hanterade tillstånd.Till slut blev lösningen att jämföra food trucks med glassbilar som stannar tillfälligt här och där. Det var nyckeln till att dialogen vände och ett nytt tillstånd för food trucks skapades.

Fredik Melin vill se annorlunda attityder från myndigheternas håll.  Helst vill han att entreprenörer bemöts av förstående attityder kring vad de vill göra och vad det kan innebära ur positivt perspektiv istället för problemen det kan ställa till.

-Att se att man skapar arbeten åt andra är jätteroligt. Då känner man att man är på rätt väg, säger Fredrik Melin.

Lyssna på podcasten med Fredrik Melin

Om Fredrik Melin

Fredrik Melin har jobbat som kock i många år. ”Jag har trott att jag kunnat göra något själv hela tiden, jag ville bara komma på vad.” Sedan ett år tillbaka driver Fredrik den mobila matvagnen ”Fred’s food truck” tillsammans med sin pappa och med sin bror i personalstyrkan. Fred’s food truck serverar amerikanskinspirerad god mat lagad från grunden, serverad från en bil.