Risk att etableringsjobben missar målet

Idag presenterade regeringen tillsammans med ett antal arbetsgivarorganisationer och fackförbund en överenskommelse etableringsjobb, en lösning för att fler nyanlända och långtidsarbetslösa ska komma in på arbetsmarknaden. Företagarna är kritiska, och menar att kravet på kollektivavtal motverkar syftet eftersom det i praktiken utesluter hundratusentals företag från att ta del av reformen.

Drygt 60 procent av de små företagen med under 50 anställda saknar kollektivavtal och hängavtal. Eftersom små företag utgör drygt 99 procent av alla företag innebär detta att 60 procent av företagen i Sverige saknar kollektivavtal/hängavtal. Att överenskommelsen om etableringsjobb kommer med krav på kollektivavtal innebär att en stor möjlighet att få fler i arbete går förlorad:

– Kravet på kollektivavtal i överenskommelsen om etableringsjobb utesluter hundratusentals småföretag från att ta del av stödet, och därmed hålls dörren stängd till arbetsmarknaden för väldigt många. När reformer inte anpassas efter småföretagens förutsättningar är risken stor att de blir verkningslösa, och det befarar jag kan bli fallet med etableringsjobben, säger Anna Libietis, ansvarig för integrationsfrågor på Företagarna.

Företagarnas arbetsrättsexpert ser även en rad frågetecken kring förslaget och huruvida det ens skulle vara förenligt med statsstödsreglerna:

– Man måste fråga sig om det här är förenligt med statsstödsreglerna det befintliga arbetsrättsliga regelverket. Vad jag kan se så skulle förslaget eventuellt behöva medföra förändringar i Lagen om anställningsskydd, men det berörs knappt och det är anmärkningsvärt, säger Lise-Lotte Argulander, arbetsrättsexpert på Företagarna.

Mer information och kontakt:

Anna Libietis, ansvarig för integrationsfrågor på Företagarna, 070 788 74 39

Lise-Lotte Argulander, arbetsrättsexpert, 070 092 17 39

• #4av5jobb
  • analys och opinion

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.