​ROT fortsätter att minska kraftigt – RUT stabilt men mer potential finns

Efter regeringens sänkning av ROT-avdraget fortsätter ROT att minska kraftigt. Jämfört med oktober förra året har antalet ROT-företag under oktober månad minskat med 17 procent. Det innebär att 5 391 företag har försvunnit från branschen jämfört med oktober 2015. Antalet köpare har minskat med 20 procent.

- Det innebär att minst 5 391 jobb är borta. Om dessa företag arbetar med andra saker eller har fått säga upp personal går inte att säga, men klart är att sänkningen av avdraget fått stor negativ betydelse, säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef, Företagarna.

RUT-marknaden är däremot stabil. Antalet utförare ökat med 15 procent (1 247 företag) jämfört med oktober månad 2015 och antalet köpare har stigit med 10 procent. Totalt har 222 602 människor i Sverige köpt RUT-tjänster under oktober månad.

- Breddningen av RUT är i grunden positiv, men det är tydligt att det finns potential för att skapa ännu fler jobb i RUT-branschen. Dock har antalet utförare börjat plana ut vilket är lite oroväckande, säger Patrik Nilsson.

Många av de som arbetar i RUT-branschen har en utländsk bakgrund och branschen är en del av lösningen av integrationsutmaningen som Sverige har.

- Vi vill att regeringen tar ett omtag av RUT för att se hur vi på ett ännu bättre sätt med fler tjänster kan skapa ytterligare jobb, säger Patrik Nilsson.

En orsak till ökningen av RUT kan vara att det sedan 1 augusti går att göra avdrag för fler tjänster som trädgårds-, it-, och flyttjänster.

Oktober Belopp Köpare Utförare Oktober Belopp Köpare Utförare
2009 699 107 753 65 617 18 925 2009 - - -
2010 1 150 862 362 118 427 28 097 2010 65% 80% 48%
2011 1 174 128 989 123 087 29 280 2011 2% 4% 4%
2012 1 388 854 635 146 523 32 028 2012 18% 19% 9%
2013 1 502 235 568 160 817 32 811 2013 8% 10% 2%
2014 1 524 385 773 161 083 32 846 2014 1% 0% 0%
2015 1 778 055 637 171 000 31 920 2015 17% 6% -3%
2016 845 818 705 137 283 26 529 2016 -52% -20% -17%
RUT RUT Utveckling
Oktober Belopp Köpare Utförare Oktober Belopp Köpare Utförare
2009 60 649 434 45 233 3 214 2009 - - -
2010 115 246 453 85 185 4 972 2010 90% 88% 55%
2011 158 418 799 114 593 6 071 2011 37% 35% 22%
2012 209 018 378 147 488 7 300 2012 32% 29% 20%
2013 242 696 871 169 611 7 945 2013 16% 15% 9%
2014 285 766 095 194 799 8 312 2014 18% 15% 5%
2015 297 191 544 203 101 8 064 2015 4% 4% -3%
2016 350 720 098 222 602 9 311 2016 18% 10% 15%

Statistiken är hämtad från Skatteverket. Det kan förekomma en viss eftersläpning i statistiken då det är upp till utförarna att skicka in uppgifterna till Skatteverket.

För mer information kontakta:

Terje Frennefalk
Mejl: terje.frennefalk@foretagarna.se

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.