RUT: Kvinnodominerad, starkt växande och med allt färre svarta jobb

Pressinbjudan

Nu på måndag arrangerar About Time och Företagarna ett seminarium med medverkande från rut-företag, Skatteverket och även en paneldebatt. Skatteutskottets ledamöter får chans att ge besked till en växande bransch vad som kan förväntas kring RUT kommande år.

- Rutbranschen har visat en fantastisk tillväxt sedan införandet av skattereduktionen år 2007. Det finns ett underliggande behov av avlastning i hemmet men det är klart att branschen påverkas av vad våra partier vill göra med Rutavdraget. Och åsikterna går kraftigt isär från borttagande till utökning så intresset för seminariet är mycket stort och vi hoppas på klara besked från regeringsalternativen, säger Göran Gustafsson, VD About Time.

Under måndagens seminarium kommer About Time att presentera ny information baserad på både offentlig statistik och en enkätundersökning hos RUT-företag där det bl.a. framgår att 63% har en kvinna som VD.

-Tack vare RUT har det skapats en snabbt växande vit marknad motsvarande mer än 8000 heltidsjobb, där över 17 000 företag verkar och med över 540 000 köpare. Det har dessutom inte kostat skattebetalarna en krona, säger Lars Jagrén, chefekonom Företagarna.

Mer om RUT Affärsseminarium finns att läsa på http://abouttime.se/seminarium/rut-affarsseminarie-2014/

Måndagens program:

Registrering och fika.

15.00Seminariet inleds; Göran Gustafsson, VD About Time.
15.05Rut och företagande.
Monica Lindstedt, Företagarnas orförande och grundare Hemfrid.
15.25Rutavdraget, erfarenheter och nyheter.
Cajsa Toresten, verksamhetsutvecklare Rot- och Rutarbete, Skatteverket.
15.45Rutbranschens utveckling, statistik, analys och vision.
Göran Gustafsson, VD About Time.
16.10Gruppdiskussioner bland deltagarna; problem idag och framtidsutsikter.
Fikapaus med möjlighet till enskilda frågor till experter från Företagarna,
Skatteverket, Handelsbanken och About Time.
17.00Rutbranschen i korthet inför politikerdebatt. Göran Gustafsson.
17.10Politikerpanel med representanter från våra Riksdagspartier
Partierna presenterar hur de vill ta Rut vidare och svarar på frågor.Moderator: Göran Gustafsson.
18.15Seminariet avslutas.
18.25Mingel med deltagare, presentatörer och politiker. Möjlighet till enskilda frågor till Företagarna, Skatteverket, Politiker och About Time.

Rut Affärsseminarium med politikerpanel – 26 maj 2014
Hotell Sheraton, Tegelbacken 6 i centrala Stockholm. En trappa upp i Hagasalarna