Småföretagarbarometern höst 2013: Bred återhämtning i småföretagskonjunkturen

Tillväxten i de små företagen har tagit rejäl fart under det senaste året, efter den djupa avmattningen under hösten 2012.  Det visar höstens småföretagsbarometer, som Företagarna och Swedbank presenterar idag. Den samlade konjunkturindikatorn steg till 54 från 31 i våras och förväntas stiga till 85 under det närmaste året.

- Det är inom tjänstesektorn, och särskilt inom välfärdsområdet, som den starkaste konjunkturtillväxte finns samtidigt som det största enskilda tillväxthindret är kostnaden för att anställa. Det betyder att jobben kan bli fler om politikerna vill, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna

Både industrins och tjänstesektorn upplever att konjunkturen förbättrats. För industrins del sker uppgången från en låg nivå, medan tjänsteföretagen går från hygglig till bra tillväxt.

– En positiv siffra ur rapporten är att hela 65 procent av småföretagen anger att de ser expansionsutsikter. Småföretagsbarometern visar att det finns en tillväxtvilja och tillväxtpotential. Den visar också att småföretagen ser ljuset i konjunktur- och finansoron. Men för att det inte ska stanna vid ett ljus i horisonten behövs åtgärder för att skapa bättre tillväxtförutsättningar, påpekar Lars Jagrén, chefsekonom Företagarna.

– Hur det går för de små företagen är också av betydelse för att få ned arbetslösheten, säger Jörgen Kennemar, ekonom på Swedbank. Småföretagen har ökat sin sysselsättning under det senaste året – trots fjolårets avmattning. Vart femte företag har ökat antal anställda. Fler företag räknar med att öka antalet anställda under det närmaste året, där vart fjärde företag planerar att nyanställa och endast 8 procent planerar neddragningar.

Det största tillväxthindret är de höga arbetskraftskostnaderna (anges av mer än vart femte småföretag). Ett annat stort problem är bristen på arbetskraft. Det anges av 18 procent som det största tillväxthindret, vilket visar att det finns matchningsproblem på arbetsmarknaden och i utbildningssystemet.

Småföretagsbarometern produceras av Företagarna i samarbete med Swedbank och Sparbankerna.

Undersökningen omfattar drygt 4 264 företag i Sverige med 1 - 49 anställda.

Intervjuerna är genomförda av TNS Sifo.

Ta del av hela Småföretagsbarometern på www.foretagarna.se.

Regionala pressträffar sker över hela landet – för respektive länsrapport,
kontakta regionkontor

Material finns även på www.swedbank.se/samhallsekonomi

För ytterligare information:

Företagarnas pressjour, 08-406 18 80, press@foretagarna.se

Jörgen Kennemar, ekonom, Swedbank, tfn: 070-6438329

• arrangemang
  • elisabeth thand ringqvist
  • politik analys opinion
  • regionkontor

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.