Svenska start up-företag får nya möjligheter i Silicon Valley

Företagarna och VINNOVA inleder ett samarbete för att ge svenska innovativa start-up företag möjligheter att etablera sig och skapa affärsmöjligheter i Silicon Valley.

Företagarna och VINNOVA har tecknat en avsiktsförklaring om ett samarbete i Silicon Valley för Företagarnas medlemmar. Syftet är att underlätta för småföretagen att på plats i Silicon Valley knyta kontakter som gör att de kan genomföra en internationell satsning.

VINNOVA har representation på plats i Silicon Valley och redan nu finns möjligheter för företag att komma dit genom Nordic Innovation House, som fungerar som kontorsplats, inkubator och resurscenter för nordiska teknikföretag. Nordic Innovation House finansieras av VINNOVA tillsammans med andra nordiska organisationer och Nordiska Ministerrådet.

- För de medlemmar som vill göra en internationell satsning vill Företagarna göra det så enkelt som möjligt att få inspiration men också nå nätverk, riskkapitalaktörer, potentiella kunder och samarbetspartners som finns i Silicon Valley, säger Elisabeth Thand Ringqvist, Vd, Företagarna.

- Silicon Valleys framgångsrecept har alltid varit det spontana mötet mellan personer från olika delar av världen, med olika bakgrund och utbildning. Genom samverkan mellan VINNOVA och Företagarna hoppas vi kunna tillgängliggöra och förmedla de möjligheter som finns i regionen för svenska företag, säger Charlotte Brogren, generaldirektör VINNOVA.

• elisabeth thand ringqvist
  • politik analys opinion

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.