Tidningen Företagaren listar 103 världsförbättrande företagsidéer

Tvål i tablettform, plåster som förhindrar infektioner, portabla sångstudios och världens största 3D-skrivare. Det fullkomligt kokar av kreativa, lönsamma och världsförbättrande företagsidéer bland landets unga företagare när Tidningen Företagaren för fjärde året i rad listan Sveriges mest lovande företagsidéer.

Syftet med listan är att lyfta fram unga företagare under 30 år som tack vare sitt entreprenörskap bidrar till utveckling, mångfald och välfärd. Många av dessa företagare befinner sig i ett startskede av sin entreprenörsbana och i urvalsprocessen läggs därför större vikt vid idéerna och drivkraften än den senaste årsredovisningen. Listan speglar den entreprenörskraft som finns i hela landet – och ”103 unga idéer” inkluderar företagare i samtliga län.

– Alla kan lätt förstå att det är entreprenörskap som har drivit Sverige framåt till det fantastiska läge vi befinner oss i idag. För att vi ska lyckas framåt krävs en ny generation som längtar efter att gripa tag i stora samhällsproblem och lösa dem genom företagande. Vi ser tydliga tecken på att intresset för entreprenörskap växer hos unga men det måste åtföljas av en politik som gör det enkelt för unga att välja entreprenörskapet framför en trygg anställning, säger Günther Mårder, vd för Företagarna.

Nytt för i år är att listan sammanställs som ett samarbete mellan Företagarna och Almi Företagspartner. I urvalsprocessen ingår även Företagarnas regionkontor, Företagarnas unga nätverk, inkubatorer och start up-nätverk i hela landet.

103 unga idéer 2019 - hela listan från norr till söder

Läs mer om omslagsprofilerna här

• företagaren
  • #4av5jobb
  • entreprenörer
  • unga företagare
  • företagarna
  • företagare
  • innovation

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.

Om Tidningen Företagaren

Sveriges största affärsmagasin för företagare. I Företagaren speglas den svenska företagsamheten i aktuella artiklar och reportage. Företagaren produceras av Företagarna i samarbete med Spoon och utkommer sex gånger per år samt digitalt på Foretagarna.se. Tidskriften belönades med guld i Svenska Designpriset 2015 och 2016.

Om Almi Företagspartner

Almi ägs av staten och erbjuder lån och affärsutveckling till svenska entreprenörer.