Unik hbt-handbok för företagare ska underlätta hbt-vänligt företagande

Företagarna lanserar en hbt-handbok för företagare. Handboken är en uppföljare på rapporten ”Rosa pengar och rosa företag” som publicerades augusti 2012. De råd och den vägledning som funnits fram till idag har inte varit anpassad för företagare.

-  Hbt-handboken är väldigt praktisk, med handfasta råd för företagare som redan imorgon vill arbeta med hbt-frågor på sina företag, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna.

Många företagare vill konkret veta hur de kan bli mer hbt-vänliga. Förutom fakta om hbt-marknaden, praktiska tips på hur man kan gå tillväga, innehåller handboken även verktyg som underlättar för företagare att följa sin egen utveckling för ett mer öppet företagande.

-  Det finns anställda, chefer och företagare som känner att de inte kan vara öppna med sin sexuella läggning, därför att jargongen på företaget inte är tillåtande. Vårt budskap är att man ska lära sig att vara öppen för alla, eftersom det är ett redskap för att bli en ännu bättre arbetsgivare, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Företagarna har tagit fram hbt-handboken i samarbete med RFSL och konsultbyrån MB Market Makers, som tidigare har arbetat med liknande projekt i stora internationella företag. Dessutom har ett stort nätverk av personer kunniga inom området som har läst rapporten och kommit med förbättringsförslag i olika steg.

Man kan alltid nå Företagarnas pressjour dygnet runt på 08-406 18 80,  press@foretagarna.se

• arrangemang
  • politik analys opinion
  • elisabeth thand ringqvist

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.