Nyhet -

Värdet av en hel brygga mer symboliskt för Ängelholmarna än vad politikerna förstår

Klitterhus utan badbrygga i år också

På detta sätt försöker Ängelholms kommun skjuta över ansvaret på näringslivet för att slippa ta ansvar för sitt eget misslyckande. För andra sommaren i rad kommer stranden i Ängelholm att sakna en fullt fungerande badbrygga. Det är väl inte så farligt kan man tycka, men bryggan är mer än en plats för bad. Bryggan symboliserar Ängelholm som turist-, och sommarort. En ort dit turister hälsas välkomna av en kilometervis lång strand, salta bad och sommarlek.

Nu påminner bryggan om ett vittrande betongmonument som återfinns på de orter i världen där glansdagarna har passerat och ger vår slogan ”Land & Hav. Liv & Lust” en märkligt ofullständig känsla.

Kommunen har med all önskvärd tydlighet visat att besöksnäringen inte är prioriterad.

Bilden av Ängelholms kommun skadas av denna typ av handlande och dåliga handläggning. Politiken och tjänstemännen borde ställa sig samma fråga som potentiella turister gör när de väljer semesterort. Finns de faciliteter vi vill ha på plats? Är det ett attraktivt och tillgängligt ställe? Är det ett ställe på frammarsch eller degeneration? Andra strandkommuner i Skåne har lyckats nyttja sitt läge och bygga fantastiska anläggningar. Även vi i Ängelholm borde kunna nyttja vårt läge bättre. Vi vill locka till besök och visa upp en attraktiv plats att bo på, verka och leva i.

Ängelholm har ett mycket aktivt näringsliv och vi vill verka för ett bättre företagarklimat och vi vill se att Ängelholms politiska ledning på allvar förstår och tar till sig utmaningarna och arbetar för bättre förutsättningar att starta och driva företag i Ängelholm.

Som ett steg i att få ett samtal om vårt lokala företagarklimat och i framtiden minimera risken för att missa enkla poäng som en centralt belägen badbrygga uppmanar vi dig att underteckna detta upprop.

Tillsammans kan vi visa att Ängelholms företagare vill mer med både besöksnäringen och bilden av Ängelholm!!

Jacob Larsson, Ordförande Företagarna Ängelholm

Magnus N:son Engelbäck, Regionchef Företagarna Syd